[TEST] DAF XF440: Kleine molen, groot hart

 16/03/2016  Yannick Haesevoets  Trucks, Nieuwsbrief
[TEST] DAF XF440: Kleine molen, groot hart

‘Downsizing’ bij vrachtwagens, of een verlaging van de cilinderinhoud, is een fenomeen dat komt overgewaaid uit de auto-industrie. Nadat we in onze vorige editie de Renault T met DT11-motor (10,8 liter) op de pijnbank legden, is het nu aan de Paccar MX 11 (ook al 10,8 liter) om ons van zijn kunnen te overtuigen. Onder de motorkap van de XF, gaat een kleine motor van 435 pk schuil met een koppel van 2.100 Nm. Zonder meer een fraaie combinatie, maar kan hij de vergelijking met zijn grote broer, de MX 13, doorstaan? 

Voorgeschiedenis. De tijd vliegt. Het is al meer dan 3 jaar geleden dat de nieuwe XF op het toneel verscheen. Door de invoering van de Euro 6-norm waren de Nederlandse ingenieurs verplicht om de cabine een nieuw design te geven. Er moest immers plaats gecreëerd worden voor de nodige nabehandelingssystemen. Aan de tekentafel had men echter geen zin in half werk. Vandaar dat de XF met een totaal nieuwe cabine werd bedacht, inclusief een nieuw chassis en hertekend interieur. De ‘kleine’ MX 11-motor, gelanceerd in maart van 2013, was aanvankelijk voorbestemd als standaardmotor voor de CF. Achteraf werd hij toegevoegd als alternatief voor de MX 13 in de XF. Voor de volledigheid moeten we hier nog aan toevoegen dat het Nederlandse vlaggenschip vorig jaar werd uitgerust met een vooruitziende snelheidsregelaar (Predictive Cruise Control).

Het is op een oude fiets… 

Testvoertuig. De Space Cab-cabine en de bescheiden 10,8 liter-motor spelen perfect in op die klanten die op zoek zijn om een maximaal rendement uit hun vloot te halen. We zijn er ons van bewust dat de Super Space Cab nog meer ruimte en comfort biedt. In deze configuratie zullen vooral de eigen rijders er moeilijk aan kunnen weerstaan. Toch is de ‘gewone’ Space Cab perfect in staat om vrachtwagenbestuurders in alle comfort en sereniteit langs lange internationale trajecten te loodsen. Met het aspect brandstofbesparing in het achterhoofd, was ons testvoertuig met alle mogelijke aerodynamische voorzieningen uitgerust. Zonder hierbij de talrijke andere opties over het hoofd te zien: luchtvering voor de cabine, airbag voor de chauffeur, rijstrookassistent (Lane Departure Warning System), Adaptive Cruise Control met Forward Collision Warning en Advanced Emergency Braking System (noodremsysteem). En om het remsysteem nog wat indrukwekkender te maken: de MX Engine Brake (uitlaatrem, vermogen van 325 kW) in combinatie met en ZF Intarder (hydrodynamische retarder, vermogen van 500 kW).

Cabine. Moet het nog gezegd dat het Hollandse designteam er steeds opnieuw in slaagt om met een minimum aan middelen een fraai resultaat uit de hoed te toveren. De XF-cabine is er een zoveelste bewijs van. De hoekige vormen zijn gebleven, maar toch heeft deze cabine er een geslaagde facelift opzitten. In combinatie met de gestroomlijnde oplegger en het prachtige oranje, sprong ons testvoertuig duidelijk in het oog! De opgestoken duim van een tegenligger, een vuilniswagenbestuurder (met CF!), sprak boekdelen… We waren bovendien zeer te spreken over de grote ruimte onder de voorruit, die aan transportbedrijven meer dan voldoende plaats biedt om er hun firmanaam op kwijt te kunnen. Ondanks al dit fraai ‘oplapwerk’ kan de XF-cabine toch niet verbergen dat hij al enkele jaren meegaat. Zeker als je één en ander vergelijkt met recentere versies (Volvo FH, Mercedes Actros, Renault T). We gaan er toch min of meer van uit dat DAF binnenkort met een nieuwe cabine op de proppen zal komen.

Dashboard. De XF is altijd al geliefd geweest onder de chauffeurs. We hadden vrij snel door waarom! In eerste instantie omwille van de kwaliteit van de gebruikte materialen (gekorreld plastic, aluminiumaccenten, logische indeling). Ten tweede is er het instrumentenpaneel met zijn kenmerkende S-vorm. Top qua ergonomie met makkelijk bereikbare bedieningsknoppen en een uitstekend overzicht over het geheel. En tenslotte omdat de bestuurder over heel wat opbergvakken binnen handbereik beschikt (tablet op de console, twee flessenhouders, vuilnisemmertje,…).

Lofdicht aan de kleintjes 

Aandrijflijn. In navolging van de auto-industrie, worden ook meer en meer vrachtvoertuigen met ‘downsizing’ geconfronteerd. Na de Renault T met DT11-motor (10,8 liter) uit onze vorige test, was het nu de beurt aan de MX 11 om losgelaten te worden op ons testparcours. En net zoals de Franse constructeur, beschikt ook DAF Trucks over een tweevoudig aanbod in het segment van meer dan 400 pk: de MX 11 met een cilinderinhoud van 10,8 l en de MX 13 van 12,9 liter. Raar genoeg wordt het eerste vermogensniveau aangeboden op de MX 13 (412 pk), terwijl de MX 11 het met 435 paarden doet. In het hoogste segment zwaait de MX 13 nog altijd de scepter met vermogens van 462 en 510 pk.

Het voordeel van downsizing? Dit vinden we voornamelijk terug in de gewichtsbesparing. In vergelijking met de grotere motor scheelt dit toch snel 180 kg. Deze forse vermageringskuur op het vlak van kubieke meter heeft alvast niet veel effect op de ‘kleine’, die moeiteloos een respectabel maximum koppel haalt van 2.100 Nm, tussen 1.000 en 1.450 t/min. Een opvallend kenmerk van de MX 11 is de cilinderkop met dubbele bovenliggende nokkenassen, die twee extra troeven met zich meebrengt: een lager gewicht (-15 kg) en een verbeterde efficiëntie van de motorrem (geïntegreerde MX Engine Brake), die 70% van zijn vermogen van 325 kW levert bij amper 1.500 t/min.

Algemeen comfort. Ondanks de hoogte van de cabine, verloopt de toegang tot de werkomgeving van de chauffeur vrij vlot dankzij de intelligent geplaatste opstaptreden. In de cabine kan de bestuurder zich vrij comfortabel bewegen. In tegenstelling tot de Super Space Cab is de vloer niet volledig vlak (niveauverschil van 14 cm). Toch beschikte onze werkomgeving voor één dag over een aanvaardbare binnenhoogte (1,75 m,  gerekend vanaf de motortunnel, terwijl dit in de Super Space Cab toch 2,10 m bedraagt). Om dit te bereiken hebben de ontwerpers de vloer zoveel mogelijk vrijgemaakt. Hierbij denken we aan de handrem en de versnellingsbak, die in het dashboard zijn geïntegreerd. De talrijke opbergvakken kregen een logische plaats en het onderste bed (tweede bed in optie) beschikt over een ruime en comfortabele matras. Qua isolatie viel het ons op dat het geluid van de wind beter hoorbaar was dan dat van de motor. En om af te sluiten nog een leuk detail: de taal op het dashboard wordt automatisch aangepast aan de taal van de bestuurderskaart. Easy!

Net naast het podium

 Rijimpressies. Het is altijd een waar genot om achter het stuur van een XF te kruipen. Naast het fraaie interieur, het algemeen comfort en de fantastische afwerking van het geheel, mogen we zeker niet voorbij aan de uitstekende ophanging. Geen slecht woord over de stuurbekrachtiging, en oneffenheden in het wegdek zijn nauwelijks voelbaar. Het ingenieuze remsysteem van de XF is hier bepaald niet vreemd aan. Naast de MX Engine Brake, was ons testvoertuig ook nog eens uitgerust met een ZF Intarder, een hydrodynamische retarder met een maximaal vermogen van 500 kW.

En om dit testverslag helemaal af te ronden, moeten we het vanzelfsprekend nog hebben over het verbruik. We vroegen ons af hoe onze lichte maar weliswaar gedopeerde krachtbron zou presteren. We moeten er op voorhand bij vermelden dat de omstandigheden ver van ideaal waren. Naast de verzengende hitte (meer dan 30°C; een aanslag op de airco), stonden we meermaals in de file (25 minuten in totaal op een rit van ongeveer 5 uur). En toch bracht onze XF440, met een gemiddeld verbruik van 27,95 l/100 km, er het goed van af. Hij viel net naast het podium, waarbij hij het moest afleggen tegen… de XF460 met MX 13-motor (27,50 l/100 km)! In normale omstandigheden gaan we ervan uit dat de MX 11 wellicht net boven zijn grote broer zou geëindigd zijn.

Lees alles over DAF Trucks in onze Transport & Van In Belgium directory!

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!