Tanktransport Thys “Dankzij de titel nam het vertrouwen onder de nieuwe klanten toe”

Bij Tanktransport Thys zorgde de titel van Transporteur van het Jaar voor een grotere naambekendheid. Het hielp het bedrijf bovendien om het imago op het vlak van kwaliteit en duurzaamheid te verstevigen. “De titel boezemde ook vertrouwen in bij de nieuwe klanten”, zegt Frank Thys, General Manager van het Antwerpse bedrijf. En dat is veel waard.  In 2010 was het de beurt aan Tanktransport Thys om met de titel van Transporteur van het Jaar aan de haal te gaan. Frank Thys herinnert het zich nog zeer goed: “Deze onderscheiding zorgde voor een gevoelige verbetering van onze naambekendheid. Onze nieuwe klanten waren meteen onder de indruk. Ze gaven ons dan ook meer vertrouwen. Door het logo van ‘Transporteur van het Jaar’ te gebruiken op onze tankwagens en onze e-mails, straalde ons bedrijf nog meer kwaliteit uit.” Diversificatie Tanktransport Thys is gespecialiseerd in het vervoer van vloeibare voedingswaren. Het bedrijf is actief binnen de Benelux, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland. Sinds het behalen van de titel is Tanktransport Thys voor een iets grotere diversificatie van zijn activiteiten gegaan. Frank Thys: “Wij willen ons verder ontwikkelen. Niet zozeer door overnames maar door een bredere waaier aan activiteiten. Zo zijn we enkele jaren geleden van start gegaan met het transport van vloeibare grondstoffen die in dierenvoeders gebruikt worden. Dit hebben we te danken aan ons Feed Chain Alliance-certificaat van Ovocom, het vroegere GMP-certificaat. In het kader van onze diversificatie, zijn we ook overgeschakeld op het transport van droge bulk.” Het Antwerpse transportbedrijf legt zich ook nadrukkelijk toe op het ecologie-aspect. Frank Thys: “We hebben in eerste instantie geïnvesteerd in de verjonging van ons wagenpark. Momenteel beantwoordt 70% van onze vloot aan de Euro 6-norm, wat uiteraard een positieve invloed heeft op onze ecologische voetafdruk. In 2013 behaalden we bovendien het Lean & Green-certificaat. Dit certificaat wordt toegekend aan bedrijven die zich engageren – net zoals ons bedrijf – om hun CO2-uitstoot binnen de vijf jaar met 20% terug te dringen. Nu we het toch over ons wagenpark hebben, kan ik er nog aan toevoegen dat we onze voertuigen hebben uitgerust met alle mogelijke veiligheidsuitrustingen, die door onze voertuigenleverancier worden aangeboden. Zo zijn onze voertuigen onder meer uitgerust met een alcolock” De chauffeur is uitdaging nummer 1 Voor de komende jaren is de onderneming van plan om de voorkeur te blijven geven aan lokale chauffeurs. De aanpak zal gebaseerd worden op een kwaliteitsvolle service voor klanten die bereid om hier een prijs voor te betalen. “We hebben beslist om in de toekomst te blijven werken met lokale chauffeurs en die te betalen volgens de Belgische loonbarema’s. De uitdaging bestaat erin om klanten te vinden die bereid zijn om een prijs te betalen in functie van de geleverde service”, aldus Frank Thys. Volgens de General Manager zal de zoektocht naar jonge chauffeurs overigens één van de belangrijkste uitdagingen worden voor de transportsector. Hij legt uit waarom: “De grootste uitdaging voor de transportsector is het vinden van jonge chauffeurs die op een flexibele manier kunnen ingeschakeld worden. Door de veroudering van het chauffeursbestand, wordt de sector momenteel geconfronteerd met een grote uitstroom. De instroom kan dit momenteel niet compenseren, waardoor het tekort aan kwaliteitsvolle lokale chauffeurs alleen maar zal toenemen.” Frank Thys ziet echter nog uitdagingen, zoals de concurrentie van buitenlandse chauffeurs. Dit probleem kan echter opgelost worden. “Dankzij de invoering van het minimumloon in Frankrijk en Italië wordt het voor onze collega-transporteurs moeilijker om met buitenlandse chauffeurs te werken. Deze minimumlonen en de verplichting om met fiscale vertegenwoordigers te werken, moeten een rem zetten op de uitvlagging van onze vloten met het oog op goedkopere alternatieven. Wij hopen dat deze situatie een positieve impact zal hebben op de tarieven, waardoor het rendement zou kunnen verhoogd worden.” Voor de volledigheid geven we nog mee dat de onderneming ook verregaande plannen heeft m.b.t. infrastructuur. Zo is Tanktransport Thys op zoek naar een nieuwe vrachtwagenparking en volgens Frank Thys zal de onderneming ‘hoogstwaarschijnlijk’ in 2017 van start gaan met de bouw van nieuwe kantoren. Het bedrijf beschikt in Merksem nu reeds over een wasinstallatie voor vrachtwagens. Deze hoogtechnologische en hypermoderne installatie is conform de meest recente HACCP-normen en staat eveneens ter beschikking van derden. “Wij hebben deze installaties gebouwd in 2009. We draaien momenteel een omzet van 1 miljoen euro en er worden 8 personeelsleden tewerkgesteld”, voegt Frank Thys eraan toe.  

“We zullen blijven werken met lokale chauffeurs die volgens de Belgische loonbarema’s betaald worden.” (Frank Thys)

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo