Studie: “Aandeel pakjesdiensten in congestie steden is marginaal”

In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken, dragen bestelwagens van pakjesdiensten maar zeer marginaal bij tot de verkeersdrukte in de stad. Dat blijkt uit een Oostenrijkse studie. In Wenen vertegenwoordigen ze slechts 0,8% van het totale verkeer. Dwingende maatregelen om hun inzet te beperken zouden dus zeer weinig effect hebben.

De studie werd uitgevoerd door het Instituut voor Transporteconomie en Logistiek van de universiteit van Wenen. Daaruit blijkt dat personenauto’s  met 86,5% verreweg het grootste deel van het totale verkeer in Wenen voor hun rekening nemen. Het commerciële verkeer is goed voor 13,5% ervan.

Binnen die groep hebben de bestelwagens van ambachtslui en techniekers het grootste aandeel in het verkeer (6%), gevolgd de bussen (1,8%), de bouwvoertuigen (1,7%) en de pakjesdiensten (0,8%). Openbare diensten, de voedingshandel en de vuilniswagens hebben elk een nog kleiner aandeel. De rubriek ‘andere voertuigen’, waaronder de vrachtwagens, vertegenwoordigt 2% van het verkeer.

Volgens de auteur van de studie, prof. Sebastian Kummer kan de verkeersdrukte dalen door prioritair het autoverkeer aan te pakken. Het commercieel verkeer beperken zou de rendabiliteit van de winkels en ondernemingen schaden. Hij gelooft overigens niet in het bundelen van pakjeszendingen als een oplossing. “Zelfs als we hierdoor het aantal voertuigen van de pakjesdiensten met 10% zouden kunnen doen dalen, dan nog zou het effect beperkt blijven tot minder dan 0,1%”, stelt hij vast.

(Foto Paketda.de)

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo