Smart hub

 21/03/2016  Claude Yvens  Logistics

Smart Logistics Centre Venlo start met een sorteerhub waarmee verschillende e-commerceleveringen naar Spanje gebundeld worden.

“In de regio Venlo worde de e-commercelogistiek steeds belangrijker en uit overleg tussen de bedrijven, het onderwijs en de overheid zijn een aantal projecten naar voren gekomen. Als meest sprekende voorbeeld is er de sorteerhub: bedrijven die veel pakjes versturen naar consumenten willen hun zendingen naar Spanje bundelen om zo een goede dienstverlening te combineren met een correcte prijs. De belangrijke internetbedrijven versturen nu al veel pakjes naar de directe buurlanden. Naar Duitsland, België en Frankrijk gaat dat nu al in volle vrachtwagens. Maar in de andere landen dus niet. De bestellingen uit Italië, Polen, Spanje en een resem andere landen zijn nog onvoldoende om trucks te kunnen vullen en daarom kost het transport meer. De plannen voor Spanje zijn het meest concreet. Als dat goed loopt, zullen we ook de andere bestemmingen aanpakken,” zegt Ingrid Vermeer, programmamanager van Smart Logistics Centre Venlo. Zij organiseert het programma vanuit LIOF met geld van de Provincie Limburg. Het is een voorbeeld van de nieuwe samenwerking in de regio rond een specifiek thema. E-fulfilment werd gekozen door een aantal belangrijke bedrijven, die recent nog werden aangevuld met PVH Europe (de groep achter Calvin Klein en Tommy Hilfiger), Michael Kors en andere bekende fashion merken. “Maar vanuit Noord-Limburg vertrekken ook elektronica, reclamemateriaal en voedingssupplementen naar consumenten in heel Europa. Zij hebben die de producten gewoonlijk op het internet hebben gekocht. De medewerkende bedrijven komen uit heel diverse sectoren, maar kampen wel met de zelfde problemen,” zegt Ingrid Vermeer.

E-fulfilment opleiding. Zij wijst er verder op dat e-fulfilment ook een specifieke opleiding wordt aan de Fontys Hogeschool op aandringen van diezelfde groep bedrijven. Smart Logistics Center kan op korte tijd dus mooie resultaten voorleggen. De groep heeft zijn eerste overleg pas gehouden in de zomer van 2014. Daar is ook beslist dat er samenwerking tussen bedrijven, onderwijs en kennisinstellingen moet focussen op enkele themalijnen: infrastructuur, onderwijs, innovatie en branding. Op het vlak van infrastructuur werd een samenwerkingsakkoord ondertekend met de Haven van Rotterdam om gezamenlijk de achterlandcorridor te versterken. Projecten die Rotterdam en Venlo vroeger afzonderlijk afwerkten, worden nu samengebracht om een versterkte propositie te lanceren naar de markt.

 

Peter Ooms

(Foto: Heel wat grote consumentenmerken hebben hun distributie geconcentreerd rond Venlo. Van daar vertrekken ook veel pakjes rechtstreeks naar Europese consumenten.)

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!