Slimme tachograaf verplicht: fraudeurs zoeken nieuwe wegen om toestellen te manipuleren

 31/07/2019  Erik Roosens  Expertise Center, Trucks & Trailers
Slimme tachograaf verplicht: fraudeurs zoeken nieuwe wegen om toestellen te manipuleren

Vanaf 15 juni 2019 moet elke nieuwe vrachtwagen uitgerust zijn met een nieuwe tachograaf. Met de connectiviteit van die smart tacho zal de politie van op afstand kunnen controleren of het toestel op een normale manier werkt en er niet gefraudeerd wordt.

De grootste nieuwigheid van de smart tacho is de connectiviteit. “De slimme tachograaf heeft een Dedicated Short Range Communication (DSRC) module waardoor de politie van op korte afstand kan controleren of de tachograaf geijkt is en of de werking van het apparaat niet verstoord is”, zegt Greet Dejaegere, Business Unit Manager bij Rauwers Controle. Als dat niet zo is, kunnen ze het voertuig stoppen en overgaan tot een gerichte controle. De nieuwe toestellen zouden beter beveiligd zijn tegen fraude.

De controle van op afstand beperkt zich tot 19 zogenaamde informatiepakketten zoals beveiligingsinbreuken, stroomstoringen, sensor- en bewegingsconflicten, rijden zonder kaart of kaartinvoer tijdens het rijden, de data van de laatste ijking, het kenteken van de auto en de geregistreerde tachograafsnelheid. “Allemaal gegevens die de privacy van de chauffeur niet in het gedrang brengen”, zegt Dejaegere.

De nieuwe toestellen zullen bij het begin en het einde van de werkdag en na iedere drie rij-uren de positie opslaan via de GNSS module. Daarmee kan de politie bij een controle de rit reconstrueren die de chauffeur heeft gedaan. “De positionering wordt zowel op de bestuurderskaarten van de nieuwe generatie als in het massageheugen van het toestel opgeslagen.”

De nieuwe tachografen zullen bij het begin en het einde van de werkdag en na iedere drie rij-uren de positie van het voertuig opslaan.

Nieuwe werkplaatskaarten

Transportbedrijven en chauffeurs hoeven voorlopig niets te doen: de huidige bestuurderskaarten blijven werken in de nieuwe tachograaf. De werkplaatskaarten nodig voor het ijken van de nieuwe tachograaf moeten wel worden vernieuwd. “Die zullen in principe beschikbaar zijn vanaf 15 maart”, zegt Dejaegere.

De nieuwe tachograaf wordt alleen verplicht voor nieuw ingeschreven voertuigen. Het zal dus nog een hele tijd duren voor alle vrachtwagens er op de weg mee rondrijden.

“Maar ook nu gebeuren die controles al gericht”, zegt Frederic Martin, die bij de federale wegpolitie coördinator is voor de tachograaf. “Van de voertuigen die we stoppen om ze te controleren is één op vier niet in orde. Indien we willekeurige in plaats van gerichte controles zouden doen zouden dat er veel minder zijn, vermoedelijk één op veertig.”

Zwarte markt

Al in 2006 bleek dat fraudeurs de eerste generatie digitale tachografen konden uitschakelen met een magneet. De tachograaf die in 2012 op de markt kwam, was bestand tegen geknoei met een magneet maar al snel verschenen op de zwarte markt toestellen om ook die tachografen te manipuleren.

Omdat de fraudeurs steeds slimmer te werk gaan, houdt de politie-inspecteur zijn hart vast van wat er met de slimme tachograaf zal gebeuren. “Daarom staan we er ook sceptisch tegenover”, zegt Martin. “We vrezen dat fraudeurs ook die nieuwe toestellen zullen proberen manipuleren. Aanvankelijk zal slechts een handvol voertuigen met die nieuwste tachograaf zijn uitgerust. Voor ons zal het effect pas na twee tot drie jaar voelbaar zijn als er meer van die voertuigen op de weg komen. Om die te controleren hebben we wel nieuwe software nodig.”

Frederic Martin verwacht dat het automatisch opslaan van de gps-coördinaten een groot voordeel zal zijn van de slimme tachograaf. Bij een controle zal je kunnen zien waar het voertuig vertrok, waar het zich na elke drie uur rijden bevond en waar het stopte op het einde van de dag. Ook de nieuwe impulsgever – met een speciale aluminium behuizing – zou beter beschermd zijn tegen fraude en verzegeld worden door een traceerbare verzegeling op de versnellingsbak.

Bij de huidige tachografen was er al een extra controle omdat naast de bewegingssensor op de versnellingsbak ook de gegevens van het ABS/EBS worden gebruikt. “Maar ook hier vonden de fraudeurs wat op”, zegt Martin. “Door de twee signalen tegelijk te manipuleren. Bij de smart-tacho wordt het tweede controle-signaal komende van de ABS/EBS vervangen door het gps-signaal met de bedoeling om de manipulatie van de tachograaf moeilijker te maken.”

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!