Shell investeert in een ‘digitale expediteur’

Shell heeft via zijn filiaal Shell Ventures geïnvesteerd in het Duitse bedrijf Instafreight. Dat omschrijft zichzelf als een onlinevrachtuitwisselingsplatform ‘van de nieuwste generatie’.

De grenzen tussen de verschillende belanghebbenden van het wegtransport worden dus steeds vager en voor wie zijn businessmodel wil uitbreiden, zijn digitale marktplaatsen een uitgelezen keuze. Voor wie ze beheert, zijn de gegevens van transportoperaties zijn dan ook een digitale goudmijn. En nu neemt Shell dus de controle over van Instafreight en bevestigt zo dat gegevens de aardolie van morgen zijn.

De Duitse start-up Instafreight (momenteel 5000 transportoperaties per maand) is het zoveelste onlinecharterplatform. Onder een mooi laagje digitaal modernisme houdt zich een mix van een vrachtbeurs en een traditionele bevrachter schuil. Zijn mantra is bekend: door alle processen te digitaliseren, kunnen we ze optimaliseren en de informatie voor alle betrokken actoren (verladers en transporteurs) transparant maken. Op dit ogenblik is alleen sprake van een financiële bijdrage van Shell Ventures aan Instafreight, maar Shell vergeet er niet bij te zeggen dat het ook leverancier van tankkaarten is. Binnenkort dus een elektronische marktplaats met een transportprijs ‘brandstof inbegrepen’ of ‘exclusief brandstof’?

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo