Schmitz Transformers : wanneer het dak van een oplegger verlaagd wordt…

 13/04/2018  Claude Yvens  Trucks & Trailers
Schmitz Transformers : wanneer het dak van een oplegger verlaagd wordt…

…dan daalt het verbruik. Het is één van de meest interessante conclusies van het Europese onderzoekproject Transformers, waaraan onder meer Schmitz Cargobull deelnam. Door gebruik te maken van alle beschikbare systemen van hybridisatie en door de ontwikkeling van een dak met instelbare hellingshoek gaat de Duitse constructeur tot het uiterste. Maar we weten nog niet tegen welke prijs.

Sinds enkele jaren zeggen de constructeurs van bedrijfsvoertuigen dat het verbruik van een wegcombinatie vooral kan dalen door te werken aan de aerodynamische weerstand aan de achterzijde van de oplegger. Tot hiertoe sloeg het onderzoek op dat vlak vooral op wegklapbare voorzieningen aan de achterkant van de oplegger. Het prototype ontwikkeld door Schmitz Cargobull toont aan dat men (veel) verder kan gaan, zoals met de InnoVision oplegger, gebaseerd op een S.CS huiftrailer.

Hybride naar wens

Een deel van de technische maatregelen op deze oplegger van Transformers maakt het mogelijk energie op te wekken, die naar de trekker kan gestuurd worden als het nodig is. De energie wordt teruggewonnen bij het remmen door een nieuwe generatie EBS, ontwikkeld door Knorr-Bremse. Dat gebeurt via de derde as van de oplegger (een e-carrier as van Meritor met een elektrische motor in de naven). Hierdoor verkrijgt men een oplegger die de trekker op sommige momenten kan helpen door mee te duwen.

Het spreekt vanzelf dat het systeem nog beter werkt als het wegprofiel meer uitgesproken is. “De 20.000 km wegtesten in het kader van het Transformers project hebben aangetoond dat een brandstofbesparing mogelijk is van 18% op hellende autowegen en in de stad”, verduidelijkt Bernd Meurer (verantwoordelijke R&D bij Schmitz Cargobull). “Op vlak terrein is er nog altijd een winst van 4 % en het gemiddelde schommelt rond de 6.6 %. Bij de huidige stand van zaken is het grootste probleem het gewicht (ongeveer 1170 kg). Het zou dus noodzakelijk zijn de wetgeving aan te passen om hetzelfde nuttig laadvermogen te behouden.”

Het andere pakket maatregelen slaat op aerodynamische ingrepen. De InnoVision oplegger maakt uiteraard gebruik van windgeleiders op de flanken en aan de achterkant, maar evenzeer van een dak met instelbare hellingshoek. In de lage positie kan nog altijd een klassiek pallet vervoerd worden en tonen de testen een winst in brandstofverbruik aan van 4%. Samen met de andere aerodynamische ingrepen op de InnoVision oplegger komt dat op een winst van 9%. “Het betreft uiteraard een prototype, gaat Bernd Meurer verder. Hij zou op dit moment te duur uitvallen om te produceren. Wij moeten overigens nog enkele praktische aspecten verbeteren, zoals een overeenstemming met de normen voor ladingzekering, de bestandheid van de schorten tegen schokken en de levensduur van de mechanische elementen.”

Maar één ding is zeker: vroeg of laat gaat de micro-hybridisatie van het transport op lange afstand door en dat via een meer doorgedreven interactie tussen de trekker en de oplegger.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!