Schmitz Cargobull op de IAA

 15/07/2016  Claude Yvens  News Transport
Schmitz Cargobull op de IAA

De Europese marktleider presenteert op de IAA in Hannover een rits nieuwigheden en maakt daarvoor meer en meer gebruik van een modulair systeem.

Het meest in het oog springend is de oplegger S.CS Mega met een vrije hoogte die varieert van 2750 tot 3050 mm, met dank aan de luchtvering. Het is mogelijk om het voertuig – na een eerste leven – om te vormen tot een klassieke oplegger S.CS Universal (met een vrije hoogte van 2700 mm en een koppelschotelhoogte van 1150 mm). De 19,5” wielen moeten dan wel worden vervangen door exemplaren van 22,5” en de luchtvering moet worden aangepast. Deze modulariteit is een enorme troef voor de restwaarde van het voertuig omdat er op de tweedehandsmarkt veel meer vraag is naar klassieke huifopleggers dan naar megatrailers.

Andere technologische nieuwigheden die Schmitz Cargobull op de IAA presenteert:

–  Een nieuwe techniek om de vloer van de opleggers op het chassis te lijmen wat de stevigheid van de laadruimte ten goede komt
– Voor ecocombi’s een dolly DO158/L-2° met 22,5” wielen en met een koppelschotelhoogte van 1050 tot 1100 mm (de nieuwe CEO Andreas Schmitz is er van overtuigd dat de ecocombi’s van 25,25 meter het pleit zullen winnen in Europa)
– Verbeteringen aan de koelopleggers: universeel bevestigingssysteem V7, bescherming van de achterkant van de trailer door dubbele, samendrukbare rolbumpers, elektronische vergrendeling van de deuren LS3
– Een betere thermische isolatie voor de ronde kippers S.KI (die voldoet aan de nieuwe Duitse normen), met als resultaat een vermindering van het leeggewicht met 200 kg door het gebruik van elastomeer – wat tot nog toe niet werd gebruikt bij de constructie van kippers
– Een app om van op afstand de belangrijkste veiligheidsparameters van kippers op een werf te controleren (zijdelingse hellingshoek, kiphoek, hoek tussen oplegger en trekker)
– Een gekoelde wissellaadbak W.KO Cool met koetswerk in Ferroplast (een technologie van Schmitz om het gewicht te drukken)

Maar Schmitz kondigt ook nieuwe diensten aan, want het merk is niet enkel leverancier van koelwagens, assen en banden (in samenwerking met Hankook). Het wil ook meer en meer toegevoegde waarde aanbieden.

Een (nog) niet tevreden leider

Met de levering van 49.948 stuks in 2015/2016 heeft Schmitz Cargobull een groter deel van de markt ingenomen. De financiële resultaten zitten nu op een meer aanvaardbaar niveau (EBT van 3,5%), maar ze moeten nog verbeteren. Schmitz kondigt daarom volgende belangrijke industriële projecten aan:

  • de lancering van een productie-eenheid in Wuhan (China)
  • een akkoord met Volkswagen over de levering van koetswerken voor de nieuwe Crafter, waarmee het bedrijf een bocht neemt in de richting van de lichte bedrijfsvoertuigen

om het zakencijfer van de groep te brengen op 2,5 miljard euro (nu 1,77 miljard).

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!