Scania test vier waterstoftrucks in Noorwegen

Scania is nog altijd volop aan het testen met elektrische vrachtwagens die via bovenleidingen van stroom worden voorzien, maar dit weerhoudt het Zweedse merk er niet van om ook werk te maken van de ontwikkeling van waterstoftrucks. Getuige hiervan zijn vier G350-voertuigen die zopas in gebruik werden genomen door Asko, een Noorse supermarktketen.  Scania wedt met andere woorden op verschillende paarden en gaat ervan uit dat meerdere technische pistes moeten worden onderzocht op weg naar CO2-vrij wegtansport. Bovendien moet dit werk grondig worden uitgevoerd. Gelet op de rendabiliteit van de Zweedse truckbouwer (11,6% tijdens de eerste negen maanden van 2019), heeft het er alle schijn van dat Scania over voldoende middelen beschikt hiervoor. De vier Scania’s die voortaan deel uitmaken van het wagenpark van Asko, zijn gebaseerd op een klassieke G-cabine. De aandrijflijn bestaat uit volgende onderdelen:
  • elektromotor van 290 kW (210 kW continu vermogen), goed voor een maximumkoppel van 2.200 Nm
  • continue transmissie met twee verhoudingen
  • Li-Ion batterijen met een capaciteit van 56 kWh
  • Lader van 22 kW (AC)
  • Brandstofcel van 90 kW PEFC
  • Waterstoftank: 33 kg @350 bar

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo