Scania Parts Logistics test Google Glass in retourproces

 23/03/2016  Yannick Haesevoets  Contract Logistics
Scania Parts Logistics test Google Glass in retourproces

Scania Parts Logistics in Opglabbeek ontvangt jaarlijks 40.000 producten in retour. Vandaag is dit proces nog erg afhankelijk van documenten en de expertise van operatoren. Robin Verslegers werkte samen met zijn team een proof of concept uit waarbij Google Glasses een prominente rol krijgen in het retour- en kittingproces van Scania.

Het distributiecentrum van Scania in Opglabbeek verwerkt elk jaar ongeveer 40.000 producten in retour. Om dit proces sneller en betrouwbaarder te laten verlopen, werkte het bedrijf samen met het VIL een project uit rond smart glasses. Robin Verslegers, Business support bij  Scania Parts Logistics, was aangenaam verrast door de resultaten van het project. “De algemene tevredenheid van onze werknemers was zeer hoog”, zegt hij. “80 procent wil opnieuw met deze technologie oplossing werken. Vooral het gebruiksgemak en de snelheid van het systeem scoorden goede punten.”

Terugverdientijd van 1,2 jaar
Volgens berekeningen bedraagt de terugverdientijd voor Scania 1,2 jaar. Maar het spreekt voor zich dat dankzij een verbetering van het controleproces nog grotere kosten gereduceerd kunnen worden. “Denk maar aan claims of kosten die samengaan met het nemen van verkeerde beslissingen. Voorlopig is het project wel on hold gezet, maar de kans is zeker bestaande dat we smart glasses in de toekomst gaan implementeren in ons retourproces.”

Verslegers zegt dat het merendeel van de testpersonen enthousiast zijn over deze nieuwe oplossing. Toch merkte hij zelf wel enkele minpunten. “De brillen die wij testten waren nog te fragiel om in een magazijn te gebruiken. Bovendien was het probleem bij ons dat de camera van de bril geen autofocus had, waardoor het omslachtig was om scherpe foto’s te maken. Ook de voice-technologie van de Google Glass staat nog niet helemaal op punt. Sommige testpersonen moesten drie maal hun commando’s herhalen, wat natuurlijk tot tijdsverlies leidt. Hierbij maak ik wel de kanttekening dat de Google Glass die we gebruikten tijdens onze testen een ouder model was.”

Oudere generatie
Toch vindt hij de Google Glass een fantastische technologie. “Als alle minpunten worden weggewerkt zou het ons huidige retourproces zeker verbeteren. Momenteel doen we nog alles manueel. Uit een rondvraag bij ons personeel bleek dat er geen significante meningsverschillen zijn tussen de jongere en iets ouders generatie. Ze kunnen er allemaal goed mee overweg, enkel de werksnelheid verschilt in sommige gevallen. Bij de Volkswagen Group (nvdr. Scania is onderdeel van VW) in Wolfsburg worden de smart glasses trouwens al geruime tijd gebruikt. Ook daar is iedereen zeer enthousiast.”

Verslegers is overtuigd dat slimme brillen een meerwaarde kunnen bieden in warehouses. “De smart glasses hebben in ons model zeker potentieel binnen de retourprocessen. Vooral de visuele begeleiding en de extra informatie die op je netvlies wordt geprojecteerd, zijn een groot pluspunt. Vandaag is de maturiteit van de hardware nog te beperkt, maar het biedt wel veel kansen tot verbetering in de toekomst. Denk maar aan de robuustheid van de bril, een betere camera en een langere batterijduur”, besluit Robin.

Lees alles over Scania in onze Transport & Van In Belgium directory!

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!