Scania Belgium herziet zijn prognoses naar boven toe

Misschien had Scania het potentieel van de Belgische markt voor 2018 wat onderschat, want zijn orderboekjes zitten nu al zó vol, dat het Zweedse merk nu voorziet dat de markt met enkele percenten zal stijgen. In 2017 kende de markt voor trucks van meer dan 16 ton in België 8337 nieuwe inschrijvingen. “We hadden – vooral op basis van de vervangingscycli – berekend dat dit cijfer in 2018 op zo’n 7300 voertuigen zou terugvallen. Maar ons orderboekje blijft zodanig aangroeien, dat we onze pronostiek naar boven toe moeten herzien”, vertelt Koen Appels, Sales Manager bij Scania Belgium. En nogal redelijk naar boven toe, aangezien de verwachtingen van Scania van 7300 voertuigen nu naar 8500 voertuigen zijn bijgesteld! Op die markt wil Scania een half punt verder doordringen dan in 2017 (tot 16%), terwijl in de constructie- en distributiesector de eerste cabines van de ‘nieuwe generatie’ op de markt komen. Zo mag Scania Belgium zich bij zijn trouwe klant Itterbeek verheugen over een bestelling van 50 XT’s. Die vitaliteit van de markt heeft echter ook een keerzijde: op dit ogenblik zijn de levertijden bij Scania langer dan bij zijn concurrenten en kunnen ze oplopen tot vijf maanden. Scania krijgt nu zelfs met nieuwe knelpunten te maken: de productie van het LNG-gamma wordt op dit ogenblik beperkt door de productiecapaciteit van zijn leverancier van… tanks (een element van essentieel belang voor een motor op LNG). Desondanks is Scania er toch in geslaagd zijn eerste LNG-trekkers van 410 pk aan Frans Hendrickx en aan Ninatrans te verkopen… Een stabiel netwerk, maar wel in verandering Scania meldt geen spectaculaire evolutie van zijn netwerk, maar voorziet dat het snel zal verschuiven naar nieuwe vormen van diensten. Zo blijft het aantal voertuigen dat proactief vanop afstand wordt opgevolgd, gestadig stijgen. Die connectiviteit is trouwens cruciaal voor de toekomst van het net: “Zo kunnen we op voorhand al voor 90% weten wat moet gebeuren aan een voertuig dat de werkplaats zal binnenrijden,” verklaart Carl Pattyn (Director Services Scania Benelux). “Maar onze preventieve onderhoudsdienst helpt ons ook om de activiteitspieken in onze werkplaatsen af te vlakken, omdat we onze klanten kunnen overhalen hun voertuigen ook tijdens de week en niet alleen op zaterdag bij ons achter te laten.” Scania probeert zijn klanten er ook toe te overtuigen om… hun voertuigen niet te snel te vervangen. “Indien nodig zijn we bereid de duur van de onderhoudscontracten van 8 naar 10 jaar te verlengen”, bevestigt Pattyn. Voor het merk is die verschuiving dubbel van belang: na hun eerste drie of vier jaren in gebruik, komen de voertuigen vaker naar de werkplaats. En recente tweedehandsvoertuigen zijn steeds moeilijker in de ‘makkelijke’ markten te plaatsen. “Zeven jaar geleden kocht Polen nog de helft van onze Scania Used Trucks tweedehandsvoertuigen op. Maar vandaag probeert het land ons zelf zijn eigen tweedehandsvoertuigen te verkopen”, bevestigt Koen Appels. We moeten dus steeds verder afzetgebieden gaan zoeken, nu zijn de Filipijnen bijvoorbeeld de belangrijkste afzetmarkt van Scania Used Trucks in België. Alleen niet voor de recente Euro 6-voertuigen…

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo