Rijindrukken nieuwe Mercedes-Benz Actros : overtuigende prestaties

 23/11/2011  Claude Yvens  Expertise Center, Trucks & Trailers
Rijindrukken nieuwe Mercedes-Benz Actros : overtuigende prestaties

Het leek allemaal veelbelovend op papier en de statische voorstelling. De nieuwe Actros zou op alle niveaus vernieuwend moeten zijn en een trendsetter. In september kregen we eindelijk de kans om achter het stuur te kruipen en te gaan rijden. En het verdict? De nieuwe Actros overtuigt helemaal: dit is inderdaad een trendsetter.

Voorlopig commercialiseert Mercedes-Benz nog maar alleen de lange afstandsvoertuigen van het nieuwe gamma. Op de distributievoertuigen, bouwvoertuigen en speciale versies is het nog wat langer wachten. Vandaar dat we voor onze kennismaking `beperkt´ waren tot de cabines en aandrijflijnvarianten die bedoeld zijn voor het internationaal transport.

De rijindrukken

Beginnen we maar meteen met onze rijindrukken. Op de eerste dag reden we over autosnelwegen en landwegen om een eerste indruk op te doen. De uiterlijke verschijning van de Actros maakt daarbij indruk in al zijn cabinevarianten. Maar in de cabine is het nog beter toeven. De cabines zijn perfect geïsoleerd tegen rij- en rolgeluiden. Ze zijn zelfs zo stil dat het motorgeluid wat meer op de voorgrond treedt zonder ooit storend te worden. Persoonlijk vonden we de 421 pk zescilinder wat rumoeriger dan de 449 en 510 pk die we konden rijden. Maar ook die motor had weinig moeite met de 40 ton treingewicht.

In de Actros zijn tal van systemen verwerkt die de chauffeur moeten bijstaan in zijn taak, zodat hij zich ten volle kan concentreren op het verkeer.

Achter het stuur zit alles op de plaats waar je verwacht, gemakkelijk bereikbaar en logisch te bedienen. Alleen het scherm van FleetBoard staat veel te veel naar rechts en je moet je ogen te lang van de weg afhouden om er onderweg iets mee aan te vangen. Maar dat zou op de productieversies nog verbeteren (integratie in het dashboard). Er is geen versnellingspook meer, alleen een hendel aan het stuur voor de drie posities (manueel, automatisch of achteruit). De Powershift automaat van de Actros heeft opnieuw een verjongingskuur ondergaan en schakelt feilloos snel en zeker. Vooral bij het terugschakelen merken we op hoe snel die bak kan veranderen van versnelling. Zelfs een zeer ervaren chauffeur zal het niet beter kunnen dan deze automaat.

Op het stuur zitten de knoppen van de cruise control (Tempomat) en die houden de truck perfect op snelheid bergop en bergaf. Dankzij een adaptive cruise control remt de Actros ook af voor voorgangers of tussenvoegend verkeer en trekt weer rustig op als de kust vrij is. Vooral de rust waarmee dit alles gebeurt is indrukwekkend.

Om de rust in de cabine ook bij afremmen te waarborgen is de nieuwe Actros uitgerust met een retarder die gebruik maakt van het koelvloeistofcircuit van de motor. Niet alleen is dat lichter (100 kg) het remvermogen bedraagt zo´n 750 kW. Het remvermogen kan met een hendel in vijf posities ingesteld worden. De elektronica bepaalt welke remmogelijkheden (retarder, motorrem, hoofdremmen) ingeschakeld worden om de vereiste vertraging te bekomen, dat gaat onmerkbaar.

Een andere interessante functie van de Tempomat is de Ecoroll. Op licht afhellende wegen of na een afdeling schakelt de elektronica in neutraal en wordt brandstof gespaard. De motor schakelt automatisch weer bij als de snelheid afneemt. Het gaat allemaal vanzelfsprekend en men heeft het al na luttele kilometers onder de knie.

Directe vergelijking

De tweede testdag kregen we op een afgesloten stuk weg de kans om de huidige generatie Actros te vergelijken met de nieuwe. Als we eerst met een Actros van de huidige generatie rijden blijkt toch weer dat er niets mis is met dit product. De Actros is een volwassen product met een goed rijgedrag en aangenaam comfort. Dat het toch nog beter kan bewijst Mercedes-Benz met de nieuwe Actros. Die rijdt nog veel strakker, wat vooral duidelijk wordt op een slalomparcours. Het onderstel geeft geen krimp en de cabine blijft netjes stabiel. Al snel krijgen we de neiging de snelheid op te voeren en toch in alle veiligheid rondom te verkeerskegels te laveren. Ook op een stukje weg met afwisselend hobbels links en rechts gaat de cabine van de oudere versie nog flink bewegen, waardoor ook de besturing vager wordt. Niets daarvan bij de nieuwe Actros, die blijft een bijzonder zeker en strak stuurgedrag houden.

Tijdens deze sterk gevarieerde rit met flinke hoogteverschillen schenkt de Actros ons van meet af aan vertrouwen. De nieuwe Actros stuurt zo gemakkelijk en wordt geholpen door een perfect afgestemde aandrijflijn. Aanvankelijk probeerden we de vooruitgang nog zelf te doseren met het gaspedaal, maar net als de dag ervoor laat men al snel de Tempomat zijn werk doen. Die houdt er ongeacht de helling of afdeling precies het juiste tempo is, zonder dat de chauffeur moet ingrijpen.

Het strakke stuurgedrag is te danken aan enkele technische wijzigingen ten opzichte van de bestaande Actros. Vooreerst is dat het nieuwe ZF stuurhuis, naast het volledig hertekende, stijvere chassis met een breder frame en een breder veerspoor. Ook de nieuwe vooras en de gewijzigde vering/ophanging en cabinevering doen hun duit in het zakje.

De nieuwe Actros is 4 tot 6% duurder dan de huidige serie, maar daar staan een 6% lagere TCO en 20% langere levensduur tegenover. De nieuwe Actros is sinds 30 september in serieproductie gegaan.

FleetBoard is fun too

In de nieuwe Actros monteert Mercedes-Benz standaard het FleetBoard systeem. De koper mag daar gratis over beschikken gedurende een tijdspanne van vier maanden. Daarna kan hij beslissen verder te gaan met het systeem (een eenmalig bedrag van 800 EUR en servicekosten van minimum 59 EUR per truck/maand. Mercedes-Benz claimt dat met het systeem tot 9000 EUR besparingen per voertuig en per jaar mogelijk zijn: 3500 EUR via voertuigmanagement, 3500 EUR door logistiek en navigatie en 1700 door het beheer van de tachotijd en Time Management. Om het systeem – ook op de huidige serie voertuigen – te promoten werd de campagne FleetBoard is fun too in het leven geroepen. Aan deze Driver League 2011 namen 9000 chauffeurs deel. De beste chauffeur haalde een score van 9,99 op 10.

Document PDF

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!