Richtlijn ‘maten en gewichten’: volgende week beslissend?

 28/11/2014  Claude Yvens  Economie, Wetgeving, Trucks, Economie
Richtlijn ‘maten en gewichten’: volgende week beslissend?

Volgend maandag zal een belangrijke vergadering tussen de Commissie, het Parlement en de Raad van Europa plaatsvinden over de toekomstige richtlijn ‘maten en gewichten’ voor trucks. Normaal had een definitieve tekst openbaar gemaakt moeten worden voor Kerstmis, maar twee lidstaten lijken druk te zetten om het proces zoveel mogelijk te vertragen. Dat meldt in elk geval de site Euractiv.
Hun journalisten hebben toegang tot documenten die met de vinger wijzen naar Frankrijk en Zweden. Het is dan ook niet echt ingewikkeld om uit te vissen welke industriële groep druk zet op Parijs en Stockholm.

Fabrikanten ervan verdacht kartel te vormen

De zaak is des te pijnlijker omdat er tegen de truckfabrikanten een onderzoek loopt naar het vormen van een kartel. Dit kartel wordt beschuldigd van prijsafspraken.

De Commissie bevestigde vorige week dat het zijn klachten officieel heeft gemeld. Daimler, Volvo, MAN en CNH Industrial (moedermaatschappij van Iveco) hebben bevestigd dat zij deze documenten inderdaad ontvingen. Volvo AB heeft trouwens een belangrijke som geld gereserveerd om een eventuele boete te betalen (die kan oplopen tot 10% van de jaarlijkse inkomsten!).

Vandaar dat meerdere partijen die betrokken zijn bij het dossier ‘maten en gewichten’ opnieuw de term kartel in de mond nemen. De meest venijnige beschuldigingen komen uit de mond van William Todts (Transport & Environment). Hij verwijt de constructeurs dat ze er alles aan doen om geen nieuwe cabines te momenten ontwikkelen, omdat dit de onderlinge concurrentie zou verhogen.

Tagged With: kartelDaimlerVolvoMAN CNH industrialIvecoconcurrentie