Renaux-Descamps : succes dankzij diversifiëring

 10/10/2016  Claude Yvens  Expertise Center, Economie
Renaux-Descamps : succes dankzij diversifiëring

Hoewel Renaux-Descamps is gevestigd in een dun bevolkte streek, slaagt de onderneming er al sinds het begin van de crisis in om met 10 procent per jaar te groeien. De ingrediënten voor dat succesvolle recept zijn bekend: klantenservice en diversifiëring.

Fabien Renaux en zijn echtgenote hebben hun transportbedrijf in 1986 opgericht. “Ik werkte al drie jaar als chauffeur en in het dorp was er een kleine transporteur die met pensioen wilde gaan. We hebben de licentie voor drie vrachtwagens overgenomen voor een miljoen Belgische Frank.” In die tijd vervoerde hij voornamelijk producten voor de ijzer- en staalindustrie: Franse kool voor de Belgische staalfabrieken, Belgische slakken voor Frankrijk. De technische evolutie van de staalfabrieken in het begin van de jaren negentig heeft Renaux-Descamps verplicht om zijn activiteiten te diversifiëren en die evolutie duurt vandaag de dag nog steeds voort.

100 procent bulk

“In 1990 zijn we begonnen met het transport van grondstoffen voor glasfabrieken. Daartoe hebben we onze eerste poedertanks gekocht,” gaat Fabien Renaux voort. Op dit moment zijn het echter vooral wegenwerken die de onderneming helpen om te groeien als onderaannemer van de grote inschrijvers op aanbestedingen en lokale ondernemers. Die tak is goed voor ongeveer de helft van de omzet: transport van asfaltbeton, beton in mixers, grond … Je moet veelzijdig uit de hoek komen om een twintigtal vrachtwagens aan het werk te houden in de Laars van Henegouwen.

“Om zo veel mogelijk met vracht te rijden, moeten we verscheidene opdrachten optimaal combineren. Maar dat wordt alsmaar moeilijker door de verkeersregels, de regels op de rij- en rusttijden en de uureisen van de klanten. Onze chauffeurs moeten vaak zelfs de nacht doorbrengen in Nijvel …”

De specialisatie in bulktransport en transporten tussen fabrieken heeft nog een ander praktisch gevolg: het werk brengt nogal wat slijtage met zich mee. Om het voertuigenpark in beweging te houden, heeft de onderneming dan ook haar eigen werkplaats uitgebouwd. “We zitten ver van alles. De dichtstbijzijnde garage is Denonville in Mariembourg. We hebben dan ook twee mecaniciens die aan onze voertuigen werken maar de garage staat ook open voor andere klanten via RDTS (Renaux-Descamps Truck Service). Zo kunnen we zelf preventief onderhoud uitvoeren en de gebruikskosten van de vloot verlagen. Bovendien werken we altijd met originele onderdelen,” verzekert Fabien Renaux ons.

110_TB258_02

50 ton, neen bedankt

Toen het principe van de kilometerheffing bekend werd, geloofde Fabien Renaux het eerst niet: “Ik dacht echt dat het zou worden opgeschort. Maar naarmate de tijd vorderde, werd duidelijk dat we er niet aan zouden ontsnappen. We hebben dus meegewerkt aan de blokkades om ons werkinstrument te verdedigen. Dat had ten minste het voordeel dat het onze klanten heeft gesensibiliseerd. Na de stakingen waren ze ontvankelijker voor gesprekken over de gevolgen van de heffing maar een kwart van de kostprijs blijft toch voor onze rekening.”

En dan heb ik het nog niet over de uitgebreide en ingewikkelde administratie die erbij komt kijken. “Verscheidene transporteurs kregen zelfs boetes van 1.000 euro terwijl hun OBU perfect in orde was en de verschuldigde belastingen werden gedebiteerd.  Het systeem brengt trouwens heel wat gevaren met zich mee: de chauffeur moet zijn blik voortdurend op de wijzer houden om zeker te zijn dat het systeem correct werkt.”

En dan is er nog een ander probleem, dat specifiek verband houdt met de sector waarin de onderneming actief is. Fabien Renaux: “De betaaltermijnen blijven abnormaal lang in de transportsector. De bijkomende taksen zullen de liquide middelen nog verder terugdringen. Dat heeft een negatieve impact op de winstmarges maar we kunnen dat proberen te compenseren met een bepaald volume aan werk en de creatie van synergieën.”

Het feit dat het Waalse Gewest mogelijk transporten tot 50 ton zou toelaten ter compensatie zou in de smaak moeten vallen bij bulktransporteurs zoals Fabien Renaux maar dat is niet het geval: “Toen we van 38 naar 44 ton zijn gegaan, heeft dat geen enkel gunstig effect gehad. We hebben moeten investeren in nieuwe materialen maar door de concurrentie zijn de prijzen niet veranderd. In ons marktsegment zijn er nog heel wat cowboys. Dus als we overstappen op 50 ton met zes assen, zal het resultaat wellicht hetzelfde zijn: bijkomende investeringen maar geen betere prijzen.”

Ook het feit dat de zesde as nuttig kan zijn om de overbelasting per as te voorkomen spreekt Fabien Renaux tegen. Volgens hem is het sop de kolen niet waard. Ik heb weet van een geval van overbelasting tijdens een transport van asfaltbeton. “Ooit heeft een chauffeur 300 kilogram met de hand moet wegspitten na een controle in Drogenbos. Als je laadt in een steengroeve is het onmogelijk om alles tot op 300 kilogram nauwkeurig af te meten. De controleur in kwestie was echt overijverig.”

Maar ondanks al deze zorgen zet het familiebedrijf zijn weg in alle discretie voort. Fabien Renaux ontfermt zich over het commerciële gedeelte, zijn echtgenote doet de administratie. Hun twee dochters zijn eveneens van de partij: de ene is verantwoordelijk voor de dispatching, de andere rijdt al zeven jaar met een oplegger. “Ik vraag maar een ding, besluit Fabien Renaux: dat we ons huidige elan kunnen aanhouden. Maar ik kijk toch uit naar de dag dat er een wet komt die transporteurs beter beschermt tegen wanbetalers, zoals de wet Gayssot in Frankrijk.” Dat is wel het minste dat we hem kunnen toewensen…

110_TB258_03

Renaux-Descamps in het kort

Hoofdzetel: Grandrieu (Sivry-Rance)
Specialiteit: bulktransport (laadbak, tank, beton, grond)
Personeel: 25 personen
Omzet: 4 miljoen euro
Voertuigenpark: 20 trekkers waaronder 11 van Scania, 4 van DAF, 4 van MAN en een Volvo, 1 bakwagen van Volvo 8×4 met betonmolen, 15 laadbakken van Schmitz, 7 tanks van Spitzer en 3 betonmixers van Liebherr

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!