Renault wil een ‘wereldwijde’ speler bij de lichte bedrijfswagens worden

 08/09/2015  Claude Yvens  Geen categorie
Renault wil een ‘wereldwijde’ speler bij de lichte bedrijfswagens worden

Dat Renault vorige week het prototype van zijn toekomstige pick-up, de Aleskan, heeft voorgesteld, is alles behalve toeval. Renault heeft de ambitie om wereldwijd een eersterangs speler te worden bij de lichte bedrijfsvoertuigen en de pick-ups zijn in dat segment goed voor 38% van de wereldwijde markt.

Ashwani Gupta, vicevoorzitter van Renault en verantwoordelijk voor de afdeling Light Commercial Vehicles, stuurde een duidelijk signaal naar de markt: “Wij zijn een eersterangs speler in meerdere regio’s van de wereld, maar wij willen echter in de globale top terechtkomen. Om daarin te slagen zullen wij inzetten op nieuwe samenwerkingsakkoorden, maar ook actief worden op nieuwe markten. En dat met een nieuwe klantervaring.”

Nieuwe partnerships

Renault heeft dit jaar aan de al bestaande akkoorden met Nissan (waarvan het Primastar en NV400 gamma van de hand van Renault zijn), GM (idem met de Opel Vivaro en Movano) en Daimler (de Mercedes Citan is gebaseerd op de Renault Kangoo) nog een nieuw akkoord met Fiat over de productie van een nieuw model voor Fiat Professional vanaf het eerste kwartaal van 2016 toegevoegd.

Nieuwe producten
04 Duster Oroch - (c) Renault Marketing 3D commerce-800

De pick-ups zijn goed voor 38% van de wereldwijde markt van de lichte bedrijfswagens. Renault was afwezig in dit segment, maar het offensief is ondertussen opgestart, aangezien de Duster Oroch, een pick-up in de klasse van 500 kg laadvermogen, die gebaseerd is op de Dacia Duster, al gecommercialiseerd wordt in Zuid-Amerika. Het is in deze context dat Renault vanaf 2016 ook in de markt van de 1 ton pick-ups komt meespelen met de Alaskan (als deze naam behouden blijft), die in ruime mate gebaseerd is op de Nissan Navara.

Nieuwe klantervaring

Alle activiteiten die verbonden zijn met het LCV gamma worden voortaan voorgesteld onder de naam Renault Pro+. In eerste instantie stond deze roepnaam slechts voor de 614 concessiehouders die beantwoordden aan bepaalde criteria (uitrusting van de werkplaats, openingsuren, snelheid van interventie, enz…). Voortaan staat het echter voor het volledige gamma van producten en diensten.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!