Renault Trucks wil met het EDIT project het verbruik in distributie met 13% verminderen

 01/09/2015  Claude Yvens  Economie, Trucks
Renault Trucks wil met het EDIT project het verbruik in distributie met 13% verminderen

Renault Trucks gaat samen met zes andere partners (waaronder Valeo, Lamberet en Michelin) de uitdaging aan om een prototype van een distributievoertuig te ontwikkelen, dat tot 13% minder verbruikt dan de huidige voertuigen.

Een Renault D Wide Euro 6 die voorzien is van een koelopbouw vormt de basis voor dit project. Om het verbruik te verminderen enten de zeven partners van het project verschillende innoverende technologieën op een bestaande truck:

– verbetering van de aerodynamica van het voertuig en de koelopbouw

– een microhybride systeem met lage spanning, dat dankzij een reversibel elektrisch apparaat een gedeelte van de remenergie zal terugwinnen. Dit apparaat zal de toebehoren aandrijven met de elektrische energie die gerecupereerd wordt en zal verder de verbrandingsmotor gericht ondersteunen.

– een nieuw rijhulpsysteem. Dit systeem dat aan de verkeerslichten gekoppeld wordt, zal inspelen op het verspringen van de lichten en zodoende een snelheidsprofiel kiezen dat het verbruik minimaliseert. Daarenboven zal het de bestuurder ook toelaten om de voor zijn truck meest zuinige route te kiezen.

– nieuwe banden met een verlaagde rolweerstand.

Het einde van het EDIT project en de levering van het voertuig is voorzien voor 2018 en de gekozen technologieën zouden vanaf 2020 gecommercialiseerd moeten worden.