Renault Trucks Clean Tech : concentraat van energie voor de distributie

 21/11/2011  Claude Yvens  Expertise Center
Renault Trucks Clean Tech : concentraat van energie voor de distributie

In afwachting van grotere vernieuwingen breidt Renault Trucks zijn distributiegamma’s uit met meerdere versies, voorzien van alternatieve brandstoffen of aandrijving. De tests zijn achter de rug, de nieuwe modellen komen op de markt.

De drie vrachtwagenconstructeurs die een volledige distributiegamma hebben, zeggen dat zij ook het breedste gamma alternatieve brandstoffen en aandrijvingen hebben. Hier telt het imago meer dan de verkoopcijfers en gaat het eerder om een imago van vernieuwing… Renault Trucks heeft in dit vlak aardig wat troeven in de hand.

Clean Tech

Het Clean Tech gamma van Renault Trucks omvat drie technieken. De elektrische aandrijving gaat naar de Maxity. Wij hadden vroeger al prototypes in diverse ontwikkelingsstadia kunnen testen, maar nu was een definitieve versie, die alleen in huur op lange termijn in verkoop gaat, aan de beurt. De basis is een chassis 130.45 (4,5 ton MTM). De elektrische motor levert zijn maximumkoppel (270 Nm) bij het starten en met het geluidspeil (maximum 63 dB) kan de elektrische Maxity door alle stadszones met beperkte toegang rijden.

De testklanten stellen het alternatief op prijs. Hij levert hetzelfde werk als een thermisch voertuig, elke dag in zes uur. De beperking van het rijbereik speelt geen rol, aldus Xavier Thillaye, verantwoordelijke van de Parijse vestiging van de Franse transporteur Tafanel. Het grootste verschil is de stilte! Goed, hij kost meer, maar zijn onderhoud kost dan weer minder en hij verbruikt weinig energie.

Hetzelfde geldt voor de Premium Distribution Hybrys Tech en de Premium Distribution die op aardgas rijdt. De echte tests (o.a. bij Coca-Cola Enterprises Belgium) zorgden voor enkele detailverbeteringen aan de hybride versie. Renault Trucks begint nu aan het stadium van de preseriebouw, met als groot argument dat het verbruik 20% gaat dalen.
Er is daarentegen sprake van een (beperkte) seriebouw van de Premium aardgas, leverbaar als vrachtauto 4×2 en 6×2*4, aangedreven door een Cummins-motor van 300 pk en 1166 Nm. De automatische versnellingsbak komt van Allison. België is één van de eerste landen die op het programma staan.

Renault Trucks heeft tussen haakjes nog geen hybride versie van de Midlum op stapel staan. Daarmee staat het verder van de strategie van o.a. Mercedes en DAF.

Nuttige… en minder nuttige apps

Renault Trucks mikt op de markt van de distributie, met zijn NavTruck applicatie (kost 89 euro, Benelux prijs op Android), het evenbeeld van een echte GPS voor vrachtwagens, zonder roamingkosten en zonder maandelijkse bijdrage. Een andere nuttige applicatie is de Deliver Eye, waarmee je een foto kan maken en haar geolokaliseren, wat bijzonder nuttig is om bijvoorbeeld schade aan de goederen uit te leggen.
Minder enthousiast ben ik over het Truck Racing spel en de applicatie Stem voor mijn truck. Maar goed, voor elk wat wils…

Document PDF

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!