Renault Trafic SpaceClass: Business Class

 13/12/2017  Hendrik De Spiegelaere  Van
Renault Trafic SpaceClass: Business Class

De jongste generatie van de Renault Trafic stamt uit 2014 en werd sindsdien opgewaardeerd met de komst van Euro 6 motoren. We kregen de kans een week rond te rijden met de sterkste uitvoering van de 1,6-liter biturbo motor in een luxe-uitvoering met heel wat troeven voor de eigenaar.

Het doelpubliek van de Renault Trafic SpaceClass bestaat naast gezinnen uit hotels, taxibedrijven maar ook andere ondernemingen. Met dit model heeft de eigenaar namelijk een bijzonder veelzijdig voertuig in handen. De Renault Trafic SpaceClass kan immers ingezet worden als persoonlijke auto, als luxe minibus voor personenvervoer, als rijdend kantoor, als vakantievoertuig en, dankzij de 1800 liter bergruimte (of meer als de zetels verwijderd worden) als gelegenheidsbesteller. Het is meteen een visitekaartje voor een bedrijf met de verzorgde looks met specifieke running lights vooraan, een verchroomd radiatorrooster, gelakte bumpers, zwarte satijnglans en, als optie, 17-duimvelgen met diamantachtige afwerking. In het interieur geniet de chauffeur van een leren stuurwiel, met leer beklede en verwarmde stoelen vooraan, een centraal scherm van 7 duim, een achteruitrijcamera en navigatie via Android Auto. De passagiers die in de leren stoelen worden vervoerd beschikken over 220V- en usb-stekkers die kunnen dienen om laptops of elektronische toestellen op te laden. Bovendien worden ze van nieuwsgierige blikken afgeschermd door donkergetinte ruiten.

Enorme veelzijdigheid

Het sterkste punt van de Trafic SpaceClass is ongetwijfeld zijn moduleerbaarheid. De stoelen van de tweede en de derde zitrij staan op rails. Ze zijn gemakkelijk te verwijderen of op een andere plaats te bevestigen. Dat levert in totaal maar liefst vijftig mogelijke combinaties op. Met het “Pack Signature” kunnen ze om hun as draaien.

Renault behoudt voor deze uitvoering de sterkste twee uitvoeringen van de 1,6-liter Euro 6b dieselmotor. De biturbo motoren leveren 125 of 145 pk en daarmee kan deze veelzijdige auto goed uit de voeten. Zelfs volgeladen kom je zonder problemen mee met het verkeer. De stille en soepele krachtbron wordt daarbij geholpen door een vlot schakelde zesversnellingsbak en een uitstekend chassis. We reden met dit model een heel stuk in heuvelachtig gebied en wat ons wel meer opvalt met de downsizing van motoren, is dat ook de 1,6 liter motor van de Trafic weinig of geen motorremwerking biedt. Gelukkig zijn de remmen terdege tegen hun taak opgewassen. Renault geeft een fabrieksverbruik (gemengd verbruik) op van 5,9 l/100 km. Daar kwamen we niet in de buurt, maar 8,2 l/100 km op een zeer gevarieerd en vaak beladen testparcours is zeker geen slecht resultaat. Opmerkelijk is tevens het hoge veiligheidspeil van de Trafic en het aangename rijcomfort en dat geldt voor alle modellen uit deze serie. De basisuitrusting is voor dit model uiteraard bijzonder volledig, met nog slechts enkele opties. De meeste opties zijn evenwel ook op de andere Trafic modellen te bestellen.

Uitvoeringen

  • Luxe minibus met flexibel interieur (als Trafic tevens in uitvoeringen als bestelwagen, bestelwagen dubbele cabine en combi)
  • Aandrijving op de voorwielen
  • Totale lengte 4990 of 5390 mm
  • Motoren: 1.6 dCi: 92 kW/125 pk

107 kW/145 pk

Lees alles over Renault Vans in onze Transport & Van In Belgium directory!

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!