Renault stapt nu al over op waterstof

Groupe Renault laat weten dat het zijn hele gamma bestelwagens tegen 2022 wil elektrificeren. Daarnaast vult het zijn aanbod nu al aan met twee voertuigen op waterstof.

De twee betrokken voertuigen zijn de Master Z.E. Hydrogen en de Kangoo Z.E. Hydrogen. Ze zijn uitgerust met een waterstofcel van 10 kW en een autonomieverlenger. Daarmee kan, volgens de constructeur, meer dan 350 km worden afgelegd, tegenover respectievelijk 120 km en 230 km (WLTP) voor de 100% elektrische Master Z.E. en de Kangoo Z.E. Daarnaast duurt het amper 5 tot 10 minuten om de voertuigen op waterstof op te laden. Waterstof wordt zo een interessant alternatief voor puur elektrische voertuigen, zeker voor intensief gebruik en lange afstanden. De waterstoftechnologie van de groep Renault is ontwikkeld in samenwerking met Symbio. Dat is een filiaal van de Michelin-groep dat gespecialiseerd is in brandstofcellen op waterstof die in elektrische voertuigen kunnen worden opgenomen.

Renault geeft een erg interessante uitleg over de werking van de voertuigen op waterstof. Kort gezegd, wordt waterstof opgeslagen in een hogedruktank (voor de Kangoo: 74 liter / 1,7 kg / 350 bar of 700 bar afhankelijk van het land, voor de Master: 2×53 liter / 2,1 kg en 700 bar per stuk). De brandstofcel zet de waterstof en de zuurstof uit de omgeving om in water en genereert hierbij elektrische stoom. De batterij en de waterstofcel leveren elektrische energie aan de motor. Wanneer het laadniveau van de elektrische batterij 80% haalt, start de brandstofcel automatisch op. Zo kan het niveau van de batterij worden behouden of kan ze geleidelijk aan opladen. Als het laadniveau van de batterij lager is dan 2%, is het mogelijk om uitsluitend waterstof te gebruiken (bijvoorbeeld om het voertuig tot zijn eindbestemming of parkeerplaats te laten uitbollen). We merken nog op dat wanneer de elektrische batterij volledig leeg is, de waterstofcel het mogelijk maakt om op ze te laden en als laadpaal kan dienstdoen. De waterstof wordt momenteel voornamelijk geproduceerd uit aardgas. De omzetting aan boord van waterstof in elektriciteit is volledig schoon en brengt enkel water voort. De voertuigen mogen dan ook de emissievrije zones van de stadscentra in. De waterstoftanks worden onder het laadgedeelte geplaatst zodat ze het laadvolume van de voertuigen niet beïnvloeden. Wel moeten we rekening houden met een meergewicht van 200 kg voor de Master Z.E. en van 110 kg voor de Kangoo Z.E. Zelfs bij grote koude kan de waterstofcel de cabine warm houden.

De Kangoo Z.E. Hydrogen komt vanaf eind 2019 op de markt. De aangekondigde prijs in Frankrijk bedraagt 48.300 € excl. btw (inclusief de batterij en zonder overheidshulp en andere bonussen voor emissievrije voertuigen). De Master Z.E. Hydrogen zal midden 2020 te koop zijn (prijs niet meegedeeld).

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo