Renault Master Z.E. : elektrische distributie in maat 3,5 ton

 03/08/2018  Hendrik De Spiegelaere  Vans
Renault Master Z.E. : elektrische distributie in maat 3,5 ton

Renault is met de Kangoo Z.E. al een pionier geweest met elektrische aandrijving en zet die trend verder met de Master Z.E. Ook de grote Master is nu beschikbaar in een 100 % elektrische versie. Het ideale voertuig voor stadsdistributie binnen de milieuzones en bovendien aan te passen aan tal van transporttaken in en rondom de stad.

Waar bijvoorbeeld Fiat Professional duidelijk kiest voor CNG als milieuvriendelijke optie, opteert Renault voor een elektrische aandrijving. Het Franse merk eist vandaag 30,2 % op van de Europese markt voor bedrijfsvoertuigen met elektrische aandrijving. Renault werkt overigens nog aan een minibusuitvoering van de Master Z.E. en heeft tevens plannen voor een 100 % elektrische Trafic.

Als enige directe concurrent in zijn segment heeft de Master Z.E. momenteel de Iveco Daily Electric, maar niet voor lang, want elektrische versies van de Mercedes-Benz Sprinter, Volkswagen Crafter, MAN TGE en Ford Transit 2T zijn klaar voor commercialisatie, naast de bij ons nog niet leverbare Maxus.

De Master Z.E. wordt gebouwd in de Renault fabriek in Batilly, in samenwerking met PVI (Power Vehicle Innovation), dat sinds 2017 voor 100 % eigendom is van Renault.

Een volledig gamma

In de Master Z.E. wordt de normale aandrijfgroep onder de motorkap vervangen door de elektrische motor en een aangepaste aandrijfeenheid. De R75 elektrische motor is afkomstig van de Renault fabriek in Cléon. Het gaat om dezelfde 57 kW (76 pk) krachtbron als die van de ZOE en de Kangoo Z.E.

De accu’s voor de voeding van de motor werden onder de cabine ondergebracht, zodat er geen verlies is aan laadvolume. Overigens kunnen nagenoeg alle Master modellen de elektrische aandrijving krijgen: gesloten bestelwagens, bestelwagens met dubbele cabine en chassis/cabine uitvoeringen. Er zijn zes versies met drie lengtes en twee hoogtes, waardoor we bij de gesloten bestelwagens uitkomen op laadvolumes van 8 tot 13 m3 en een laadvermogen van 1000 tot 1100 kg. In platform/cabine uitvoering zijn er laadvolumes tot 22 m3 mogelijk en bieden de versies laadvermogens van rond de 1300 kg.

Met de Z.E. 33” accu van de nieuwste lithium-ion generatie en een geoptimaliseerde elektronische sturing heeft de Master Z.E. zelfs onder de moeilijkste omstandigheden (zware belasting, stadscentra, hellend terrein, winterweer) een rijbereik van meer dan 80 km. Normaal mag volgens Renault uitgegaan worden van 120 km reëel rijbereik. De accu is via een WallBox van 32 A en 7,4 kW volledig op te laden in zes uur. Voor de ontwikkeling van de accu werkte Renault samen met LG Chem.

Perfect afgestemd

We geven het grif toe dat we aanvankelijk sceptisch stonden tegenover de 57 kW van de motor voor een groot en zwaar voertuig als de Master Z.E. Die scepsis verdween als sneeuw voor de zon na een eerste oefengalop in en rondom Lisboa. Renault is er in geslaagd de aandrijflijn optimaal uit te werken voor deze stadsomgeving met haar vele hellingen, ronde punten en snelle rondwegen.

Het vermogen volstaat beslist om snel en vlot mee te kunnen met het overige verkeer. Dat komt ook omdat de aandrijflijn precies uitgewerkt is om vlot op te trekken en te reageren en de topsnelheid beperkt is tot 100 km/u.

Tijdens het rijden valt overigens al snel op hoe men door doeltreffend gebruik te maken van het regenererend vermogen bij het afremmen de actieradius kan verlengen. We hadden op de tien flink afhellende kilometers naar het stadscentrum zelfs meer energie opgebouwd dan verbruikt. De Master Z.E. laat zich dan ook vooral met het gaspedaal besturen en gas lossen betekent meteen geleidelijk tot feller afremmen en energie terug sturen naar de accu.

Ondanks zijn formaat laat de Master Z.E. zich gezwind door het stadsverkeer sturen. Eerlijkheidshalve moeten we er aan toevoegen dat we niet volledig belast waren. Voor ons waren de prestaties in de stad en stadsperiferie alvast overtuigend. Om de actieradius nog te vergroten kan de chauffeur de Eco-modus inschakelen, waardoor de motorprestaties beperkt worden (minder sterk optrekken en maximaal 80 km/u). De testomloop was evenwel te kort om dit verschil uit te testen.

De zithouding, bediening en leefruimte zijn dezelfde van de gewone Master met een uitstekende stoel, goede afleesbaarheid en heel wat opbergmogelijkheden in de cabine, naast de extra spiegel in de rechter zonneklep om de dode hoek naar rechts doelmatig te verkleinen.

Door de elektrische aandrijving is het aangenaam stil tijdens het rijden. Een nadeel daarvan is dat voetgangers en andere weggebruikers in milieuzones je ook niet horen aankomen. Een euvel waarmee alle elektrische voertuigen kampen.

De maatoplossingen van Renault Pro+

Alvast een voordeel voor de gebruikers van de Master Z.E. zijn de maatoplossingen van Renault Pro+ met een op bedrijfsvoertuigen gericht netwerk (18 dealers in België), transformaties op maat en allerhande onderhoudsoplossingen.

Anderzijds is er het aanbod van geconnecteerde diensten van Renault Easy Connect for Fleet. Dit is een ecosysteem van geconnecteerde services voor professionals om het vlootbeheer te vereenvoudigen en gebruikskosten terug te dringen. Renault Easy Connect for Fleet zorgt voor een beveiligde en betaalbare connectiviteit voor het uploaden van vlootgegevens. Renault sloot daarbij partnerships af met befaamde leveranciers van telematicadiensten.

Met My Z.E. Connect is het dan weer mogelijk om het resterende rijbereik van de Master Z.E. te controleren vanaf een smartphone of een computer met internetverbinding. Z.E. Trip geeft een overzicht van alle laadpunten in de voornaamste Europese landen op het navigatiescherm en Z.E. Pass is een toegangs- en betaalmiddel voor de meeste openbare laadpalen via smartphone of tablet.

Lees alles over Renault Vans in onze Transport & Van In Belgium directory!