Remitrans : eigen LNG-station lonkt

 11/08/2018  Yannick Haesevoets  Economie, Transport & Logistics Awards
Remitrans : eigen LNG-station lonkt

Het was dit jaar opnieuw prijs voor Remitrans. Het bedrijf uit Ninove werd bekroond met de Green Truck Award omdat het de milieudimensie het beste heeft ingepast in zijn vlootbeheer en zijn bedrijfsfilosofie in het algemeen.

 Door de goederenstromen optimaal op elkaar af te stemmen, worden er zoveel mogelijk lege kilometers vermeden. Remitrans ontwikkelde onder meer een ongeziene samenwerking tussen verschillende klanten van Delhaize Group, waarbij de logistieke diensten via het spoor geregeld worden. “Als transportbedrijf zijn wij ons bewust van het feit dat onze sector bij de grote vervuilers van deze wereld behoort”, klinkt het in de openingszin van het dossier van Remitrans. “Dit is dan ook één van de belangrijkste redenen om alle mogelijke inspanningen te leveren waarmee we de impact van ons bedrijf op het milieu zo minimaal houden.”

LNG-station
De tweede generatie kinderen borduurt verder op de ‘future proof’-filosofie van vader Remi. “Het is dan ook onze taak om het bedrijf toekomstgericht verder uit te bouwen. We zijn ervan overtuigd dat we moeten inzetten op milieuvriendelijker transport, alsook multimodaliteit”, luidt het bij Frank Coppens, logistiek manager. De transporteur doet meer en meer beroep op aardgasvoertuigen. Remitrans is een absolute voorstander van deze technologie, in die mate dat er binnenkort een eigen LNG-station gebouwd wordt. “Een drietal jaar geleden kochten we onze eerste CNG-trekker. Dit jaar worden nog eens 9 Volvo LNG-trekkers afgeleverd.” Het LNG-tankstation zal toegankelijk zijn voor zowel het eigen wagenpark als voor LNG-vrachtwagens van derden.

Biertrein

De zogenaamde Biertrein is het andere ronkende project van Remitrans. Hiervoor startten ze samen met de POM, Delhaize, INBEV, Euroports en Lineas een piloottrein tussen Jupille (Luik) en Ninove. Zo willen ze de haalbaarheid onderzoeken van spoortransport op korte afstand. Als de proef lukt, rijdt de trein drie maal per week en vervangt hij 5.000 vrachtwagens per jaar. Remitrans kocht hiervoor een ongebruikt en vervallen stuk spoor langs zijn terreinen. Het investeerde maar liefst 400.000 euro in de modernisering ervan. Die investering was ingegeven door het feit dat het eerder een groot contract met Nestlé Waters ontliep omdat het niet over een spooraansluiting beschikte.

“Op de dag van vandaag zijn wij de laatste puzzelstukjes naast elkaar aan het leggen. Samen met de bijkomende volumes van Spadel is onze business case rond en zal de “biertrein” wekelijks beginnen te rijden rond juli 2018. Op termijn zal het om 5 treinen per week te gaan”, besluit Frank Coppens.

Remitrans in het kort

  • Hoofdzetel: Ninove
  • Omzet (2016): 28 313 946 €
  • Investeringen (2017): Rollend materiaal : 1 798 180 €, Installaties : 411 908 €, Gebouwen + wegenis : 457 554 €,
  • Aantal chauffeurs: 70 chauffeurs (+ 85 in uitbesteding)
  • Wagenpark: 65 trekkers, 5 LCV’s, 250 opleggers  (150 huifwagens / 100 silo’s)

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!