Recommerce is de nieuwe trend

 18/10/2016  Claude Yvens  News Logistics, Handling

E-tailers kunnen de teruggestuurde producten niet zomaar terug in het normale verkoopcircuit brengen. Dat is natuurlijk het geval als het product zelfs heel lichtjes is beschadigd, maar bij sommige producten is dat zo van zodra de verpakking is geopend. Maar wat doe je ermee? Een nieuwe trend is de zgn. ‘recommerce’.

Dit is een relatief nieuwe term in de e-commerce en is nog vrij ruim. Het woord staat voor alles wat al eens verkocht is en opnieuw in de handel wordt gebracht. Dat kan via online marktplaatsen (zoals Kapaza of 2dehands.be), (fysieke) tweedehandswinkels, outlets en sinds kort ook webwinkels die daarin gespecialiseerd zijn.

Deze recommerce-websites kunnen uitgaan van de webwinkel zelf (zoals Coolblue Tweedekansjes) maar nu zijn er ook sites die er hun core-business van hebben gemaakt. Een opvallend initiatief in dit verband is Retourplaza in Nederland.

Deze recente startup heeft een team die de producten controleert, maar heeft tevens een ‘grading’ software ontwikkeld om de waarde van de te herverkopen producten te bepalen. Hiervoor gebruikt het bedrijf specifieke algoritmes om de unieke status ervan vast te leggen. Elk product wordt ook gefotografeerd. Retourplaza verkoopt de artikels voor verschillende Nederlandse webshops.  Pas wanneer een item effectief verkocht is, krijgen ze hun deel van de verkoopprijs. Daarin wordt ook een vergoeding verrekend voor het logistieke proces. Dat wordt samen met PostNL afgehandeld.

Retourplaza is in mei gestart en wil dit jaar al 20.000 artikelen (her)verkopen.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!