Planisfer heeft eerste trein laten rijden

 21/09/2015  Claude Yvens  News Logistics, Multimodaal
Planisfer heeft eerste trein laten rijden

Planisfer heeft vorige week zijn allereerste trein laten rijden. Doel was de verbinding te testen tussen de productiesite van staalbedrijf NLMK in Clabecq en de terminal van Garocentre. De eigenlijke trafiek van staalplakken zal volgende maand starten.

NLMK gaat Garocentre gebruiken als draaischijf voor de verdeling van een deel van zijn productie. Het vervoer naar de terminal van Duferco Logistique zal per spoor gebeuren, het natransport kan via de waterweg of per truck plaatsvinen. Volgens Luc Genot, general manager van Planisfer, zal de trafiek in oktober definitief van start gaan. Hij rekent op een à twee treinen per week en schat het ladingpotentieel op zowat 20.000 ton per jaar.

“Eerste regionale spoorvervoerder in België”

Planisfer is de regionale spoorvervoerder die moet zorgen voor een “herdynamisering” van het vrachtvervoer per spoor in het centrale deel van Henegouwen. De intercommunale IDEA ging daarvoor in zee met Xpedys, een van de werkmaatschappijen van de groep B Logistics. Het gaat om het eerste voorbeeld van een regionale spooroperator in België.

Doel is de bediening van bedrijven in de regio te verbeteren, het spoorvervoer te doen groeien door meer trafiekbundeling na te streven en aansluiting te vinden op verbindingen van en naar nationale en internationale bestemmingen buiten de regio (zoals Antwerpen en Italië). Planisfer kan daarbij steunen op de volumes die B Logistics al in Henegouwen controleert en op de middelen die de groep daar inzet.

“Gedeelde governance”

Het project steunt in ruime mate op een partnership en een “gedeelde governance” met de institutionele, industriële en logistieke spelers in de betrokken regio. Eén van hefbomen daartoe moet de oprichting van een verladersgemeenschap woren.

Het hele opzet zal gecoördineerd worden door logistiek ‘orchestrator’ Tri-Vizor, die de goederenstromen van bestaande en potentiële partners tegen het licht moet houden om te zien waar bundeling haalbaar is om meer kritische massa te bekomen en zich vertaalt in besparingen voor alle betrokken partijen.

Ghlin en Garocentre

De multimodale platformen van Garocentre in La Louvière en van de groep Deschieter in Ghlin kunnen daarbij een centrale rol gaan spelen. Garocentre is al trimodaal. In Ghlin zou de spooraansluiting in de lente een feit moeten zijn.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!