Pick-ups verlaten hun egelpositie…

 19/01/2018  Jean-Michel Lodez  Vans
Pick-ups verlaten hun egelpositie…

De pick-up is aan steile opmars bezig. De afgelopen 10 jaar is de verkoop in België zo goed als verdubbeld. Met 5.863 inschrijvingen in 2016, vertegenwoordigen deze stoere kerels 8,6% van de inschrijvingen van lichte bedrijfsvoertuigen. Anno 2017 staat de pick-up markt bol van de spanning in combinatie met een toenemend aanbod.

Het enthousiasme op de pick-up markt kan verklaard worden door het aantrekkelijk fiscaal regime, waarbij pick-ups met zowel enkele als dubbele cabine gelijkgesteld worden met lichte bedrijfsvoertuigen. Dergelijke voertuigen betalen enkel en alleen verkeersbelasting in functie van het MTM. Voor voertuigen met een MTM tussen 2.501 en 3.000 kg ligt de bovengrens op 127,51 euro voor de periode 2017-2018. Voor de categorie tussen 3.001 en 3.500 kg betaalt men maximaal 148,76 euro. De kosten voor professioneel gebruik en de btw zijn bovendien 100% aftrekbaar en de aankoop van deze voertuigen komt in aanmerking voor een versnelde afschrijving.

Er is echter meer dan enkel het fiscale gunstregime, dat bovendien niet echt nieuw is. Het toenemend succes van pick-ups is vooral te danken aan de recente evoluties van het product zelf. Het aanbod van de constructeurs gaat momenteel veel verder dan de pure en stoere 4×4 configuraties. Het beest heeft een menselijk kantje en een gezicht gekregen… Een andere ingrijpende verandering is dat deze voertuigen hetzelfde comfort en uitrusting van een personenwagen hebben meegekregen. De ontwerpers ervan hebben bovendien keihard gewerkt aan meer actieve en passieve veiligheid. Pick-ups bieden met andere woorden een samenspel van emotie en ratio. Ondanks deze extra’s zijn pick-ups uiteraard nog steeds perfect in staat om in te spelen op de verwachtingen van elke professional. Dit hebben ze te danken aan hun nuttig laadvermogen, hun trekkracht en hun kwaliteiten op moeilijk te berijden ondergrond. De professionals blijven uiteraard de belangrijkste doelgroep van deze markt en dat blijkt ook uit de cijfers. Acht op de tien pick-ups worden immers door vaklui aangekocht.

Plaats voor allianties

Het gebeurt wel eens dat we onderweg één of andere Amerikaans monster met een veel te zware motor tegenkomen (meestal met LPG-motor). De Belgische consument is eerder geïnteresseerd in pick-up modellen die iets beter aangepast zijn aan onze reële verplaatsingsbehoeften. De fabrikanten die hun pijlen op de Europese markt richten, hebben echter allemaal de neiging om modellen aan te bieden die een lengte van 5,3 m benaderen. Hierbij gaat het om modellen met Aziatische, Duitse of Iberische trekjes, die uitsluitend aangeboden worden met dubbele cabine. Deze configuratie vertegenwoordigt dan ook 69% van de inschrijvingen in België.

Meer en meer constructeurs investeren in een veranderend pick-up segment, en in de meeste gevallen zien we allianties opduiken. Deze trend wordt bevestigd door drie belangrijke nieuwigheden die in de loop van de afgelopen maanden aan het oppervlak kwamen.

De Fiat Fullback is zo’n typisch voorbeeld. Zijn familiebanden met de Mitsubishi L200 zijn merkbaar aanwezig. Niet onlogisch in de wetenschap dat beide voertuigen een gemeenschappelijk ontwerp hebben. Fiat heeft er goed aangedaan om Mitsubishi te volgen want de Japanse pick-up heeft ondertussen meer dan zijn strepen verdient. Het radiatorrooster en het embleem geven de Fullback een eigen identiteit. Dit model is verkrijgbaar met verlengde en dubbele cabine. De versie met dubbele cabine is voorlopig de enige uitvoering die in België leverbaar is. Onder de motorkap gaat een 2.4-motor van 180 pk schuil, in combinatie met Start&Stop en een handgeschakelde of automatische transmissie met 6 versnellingen. Met een lengte van 5,3 m maakt de Fullback indruk. Dankzij de elektronische tractiekeuzeschakelaar (2H, 4H, 4HLC en 4LLC), beschikt deze klepper over enorm veel aandrijfkracht. Een stevig werkpaard dat op alle terreinen uit de voeten kan.

The boss

De Ford Ranger speelt nog altijd een voortrekkersrol in dit segment. Hij verscheen op het toneel in 2011 en sinds 2015 is de Ranger de bestverkochte pick-up in Europa. Ook België ontsnapt niet aan deze Rangermania. Vorig jaar was deze mastodont nog goed voor 31% marktaandeel. Zijn Amerikaanse looks en indrukwekkende uitrusting zijn de drijvende krachten achter dit succes. De 3.2 Duratorq TDCi van 200 pk is nog zo’n kwaliteit waarmee de Ranger de markt overstijgt. Men zou bijna vergeten dat dit gevaarte 2,2 ton meetorst. Deze gigantische krachtbron doet het sowieso beter dan zijn voorganger, de 2.2 TDCi.

Isuzu slaat dan weer een totaal andere richting in. De D-Max van de laatste generatie wordt voornamelijk gekenmerkt door downsizing. De 2.5 heeft namelijk plaats gemaakt voor een 1.9. Deze motor weegt 60 kg minder dan zijn voorganger en haalt een vermogen van 164 pk en een koppel van 360 Nm. Deze D-Max is verkrijgbaar met Single Cab, Extra Cab en Double Cab en is verder ook nog uitgerust met een inschakelbare vierwielaandrijving. De Isuzu beschikt over een laadvermogen van 1 ton, gekoppeld aan een trekvermogen tot 3,5 ton. Geen enkele concurrent doet beter. De ontwerpers van de D-Max hebben ook veel aandacht besteed aan de looks. Het nieuwe radiatorrooster en de ledverlichting aan de voor- en achterzijde zijn hierbij de meest in het oog springende elementen. Het uitrustingsniveau werd ook gevoelig uitgebreid: de D-Max is voorzien van Start&Stop en toegang zonder sleutel. Het ESP is voortaan een combinatie van TCS-tractiecontrole, Hill Start Assist en Hill Descent Control. De klanten kunnen ook kiezen voor Brake Assist. De nieuwe D-Max wordt aangeboden met 5 jaar waarborg, met ondersteuning tot 200.000 km.

Topgamma

Qua nieuwswaarde zal het najaar van 2017 vooral gedomineerd worden door de lancering van de Mercedes-Benz X-Klasse. Deze nieuwkomer wordt geassembleerd in de Nissan-fabriek in Barcelona, waar hij de montagelijnen en basiskenmerken deelt met de Navara. De intrede van de X-Klasse is voorzien voor november. Mercedes-Benz mikt op een veeleisend publiek dat op zoek is naar een voertuig met de typische kenmerken van een pick-up in combinatie met het comfort en de dynamiek van een personenwagen. De ontwerpers hebben alles uit de kast gehaald om een voertuig uit te werken dat zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant het DNA van het merk met de ster uitstraalt. Dit technologisch wonder wordt voor de leeuwen gegooid met drie verschillende afwerkingsniveaus. De nieuwkomer is standaard uitgerust met tal van veiligheids- en rijhulpsystemen. De X-Klasse is leverbaar met zowel achterwiel- als inschakelbare vierwielaandrijving. Onder de motorkap zit een 2.3 turbodiesel van 163 of 190 pk, gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak met 6 versnellingen. Op de krachtigste uitvoering is een geautomatiseerde transmissie met 7 versnellingen beschikbaar. Tegen midden 2018 wordt het aanbod uitgebreid met een V6 van 258 pk en een versie met permanente vierwielaandrijving. De VW Amorak, de belangrijkste concurrent van de X-Klasse, dreigt op die manier een beetje op de achtergrond te verdwijnen.

De in 2015 opgefriste Mitsubishi L200 hoeft zich niet echt meer te bewijzen. Deze gerespecteerde vertegenwoordiger van de middenklassers is niet de grootste van het gezelschap. Ook qua laadvermogen moet hij het afleggen tegen sommige concurrenten, maar hij scoort dan weer bijzonder goed op het vlak van gebruiksgemak in de meest uiteenlopende situaties. De L200 heeft dit onder meer te danken aan zijn vergrendelbaar middenrifdifferentieel voor permanente vierwielaandrijving en de hiermee gepaard gaande 2.4 DI-D-motoren.

Voor elk wat wils

De Nissan Navara, die al jaren een onafscheidelijk duo vormt met de L200, is verkrijgbaar in de versie King Cab, King Cab Chassis of Double Cab. De Navara haalt zijn uitzonderlijk comfort uit zijn ladderchassis en meerarmige achterwielophanging. Hij wordt eveneens geprezen voor zijn uitstekende geluidsisolatie. De Navara wordt aangedreven door de 2.3 dCi van 160 of 190 pk. In deze laatste uitvoering staat de krachtbron in verbinding met een automatische transmissie met 7 versnellingen. Het reïncarnatievermogen van dit overtuigende model heeft hem niet alleen een ster maar ook… een ruit opgeleverd. Dit brengt ons immers bij de Renault Alaskan, die in 2016 aan het grote publiek werd voorgesteld in Colombia. Momenteel doet hij zijn intrede op de Europese markt. Het motorenprogramma wordt gedeeld met zijn mentor en hij zal aanvankelijk alleen in de versie met dubbele cabine verkrijgbaar zijn.

Voor de geïnteresseerden met een iets kleiner budget, lijkt de Ssangyong Actyon Sports nog altijd de beste keuze (vanaf € 17.347, excl. btw). Deze Koreaan is enkel beschikbaar met dubbele cabine en twee- of vierwielaandrijving. De Actyon Sports is uitgerust met een nieuwe 2.2 e-XDI Active turbodiesel van 178 pk, goed voor een koppel van 400 Nm tussen 1.400 en 2.800 t/min. De nieuwe krachtbron vervangt de 2.0 en wordt gecombineerd met een handgeschakelde of automatische versnellingsbak met 6 versnellingen. De uitvoering met automatische transmissie is voorzien van een sportmodus (Power) en een wintermodus, die het mogelijk maakt om in tweede versnelling te vertrekken. De Ssangyong Actyon Sports beschikt over een laadvermogen tot 765 kg in combinatie met een trekvermogen van 2,5 ton. Dit is een stuk minder in vergelijking met de andere spelers, maar dankzij zijn basisuitrusting en compacte afmetingen (4.990 op 1.910 mm) is dit zonder meer een voertuig om in de gaten te houden.

Daar komen de Fransen!

Met de Toyota Hilux begeven we ons in een totaal andere categorie. De inmiddels achtste generatie is leverbaar met enkele, extra en dubbele cabine. Ondanks deze weelde staat er slechts een motor op het programma: de 2.4 D4D van 150 pk. Dit model pakt uit met een robuust chassis en de carrosseriestructuur van een onvermoeibaar trekpaard. Ondanks deze stoere karaktertrekken ontspint de Hilux zich als een beschaafde jongen dankzij de ophanging die voor iets meer comfort zorgt. Ook het fantastisch interieur geven hem een iets menselijker gelaat.

De Hilux-familie zal er vroeg of laat een familielid bijkrijgen. PSA is namelijk vastberaden om een woordje mee te praten in dit segment en zal de Hilux als referentiekader gebruiken om een product uit te dokteren, waarmee het zich op de Europese markt kan smijten. De enige vraag die rest is of deze nieuwkomer een Peugeot- of Citroën-signatuur zal krijgen. De ontwikkeling van een pick-up maakt deel uit van het strategische Push to Pass-plan van PSA dat pas in 2021 afloopt.

We moeten het tenslotte nog over de VW Amorak hebben. De Duitsers gaan resoluut voor de top. De 3.0 TDI V6, met een vermogen tot 224 pk, is nog altijd een referentie in het pick-up segment. Een krachtbron die nog aan kwaliteit wint als hij gekoppeld wordt aan de automatische versnellingsbak met 8 versnellingen en permanente 4Motion-vierwielaandrijving. Met een nuttige laadruimte van 2,52 m² scheert deze pick-up de hoogste toppen qua laadruimte. De Amorak is alleen maar beschikbaar met dubbele cabine en het uitrustingsniveau haalt moeiteloos hetzelfde niveau van de prestaties. Deze Volkswagen is zowat het enige VIP-model in deze niche. Toch wordt het uitkijken naar de komst van zijn rivaal met de ster, want die zomaar kunnen uitgroeien tot de spreekwoordelijke knuppel in het hoenderhok!

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!