Peanuts!

 21/07/2018  TM Extern  Opinie
Peanuts!

En dan ben ik nog positief, want pinda’s wegen wel wat, veel zullen we er dus niet van in de huidige bestelwagens krijgen. Peanuts, dat is mijn antwoord op de vraag wat je als professional nog met een rijbewijs B kan aanvangen. Niets dus. Of toch bijna niets…

Door Etienne Rondeau, voorzitter van de commissie bedrijfsvoertuigen bij FEBIAC

De verschillende beleidsniveaus, en zeker Europa, zweren bij de onaantastbare vrijemarkteconomie. We leggen de toekomst van ons continent in de handen van de aanstormende generaties jonge ondernemers, zij zijn immers de sleutel tot ons succes! En ik geloof in hen, maar welke instrumenten zullen ze van Europa meekrijgen?

Onze bestelwagens worden immers steeds zwaarder, want ze moeten voldoen aan de technische, veiligheids- en milieueisen die door Europa worden opgelegd. Bij elke nieuwe norm of reglementering worden er kilo’s geofferd op het altaar van de eurocraten! De constructeurs mogen nog zo creatief en ingenieus zijn als ze willen, de technologie heeft haar gewicht. En aangezien het maximumgewicht van het rijbewijs B nog steeds 3.500 kg bedraagt, betaalt het laadvermogen, ofwel wat onze ondernemers mogen vervoeren, dus het gelag!

Om je een idee te geven: in de loop van drie generaties is de Renault Master van 1775 kg onbelast naar 1980 kg verzwaard. De eerste evoluties waren normaal en zelfs meer dan welkom: veiligheidsgordel, ABS, airbag voor de veiligheid en radio en airco voor het comfort… Maar intussen zijn daar de saneringsnormen bijgekomen, de katalysators, de AdBlue, … Daarnaast zijn de vereisten om met voertuigen van meer dan 3.500 kg te mogen rijden steeds complexer geworden. Je moet natuurlijk je rijbewijs C halen, maar daarvoor moet je ook medische onderzoeken afleggen, er zijn de verplichte beroepsopleidingen, de rijtijden, de kilometerheffing, …

Veel kleine ondernemers kiezen er dus voor om bij een rijbewijs B te blijven en hun bestelwagens zo vol mogelijk te laden, soms zelfs meer dan is toegelaten. Anderen houden zelfs hun oude camionettes omdat die lichter zijn en minder technologie vereisen, maar dat gaat dan vaak ten koste van de verkeersveiligheid.

Ik zie het anders. Ik pleit ervoor dat Europa, zo niet, toch zeker onze federale regering, de limiet van de 3.500 kg voor bestelwagens met rijbewijs B laat vallen! Zoals ik hierboven al heb uitgelegd, zijn de huidige lichte bedrijfsvoertuigen nu ultrabeveiligd, ze zijn uitgerust met erg doeltreffende rijassistentie en de remmen zijn perfect gedimensioneerd voor volumes tot 5 ton. Je hoeft echt geen zwaargewicht meer te zijn om met die voertuigen te rijden. Laten we de wetgeving aanpassen zodat professionals met een rijbewijs B met bestelwagens tot 5 ton mogen rijden, met een minimale veiligheidsuitrusting. Het is een win-winsituatie, voor de economie, voor de consumenten en voor de algemene veiligheid op onze wegen.

 

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!