Parkeren langs E40 : Drongen gesloten, Wetteren gratis

 06/02/2017  Claude Yvens  Economie, Nieuwsbrief
Parkeren langs E40 : Drongen gesloten, Wetteren gratis

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts wil de transmigratieproblematiek structureel terugdringen. De autosnelwegparkings in Drongen en Mannekensvere worden ’s nachts gesloten voor vrachtwagens vanaf vanavond en de parking in Wetteren wordt al vanaf 18:00 vanavond gratis opengesteld voor langparkeren. 

Een deel van de parkings langs de E40 wordt bestemd voor langparkeren (ze bieden chauffeurs sanitair en beveiliging met hekkens en camera’s) en de rest van de parkings is enkel nog bedoeld is voor kortparkeren. “We hebben er bewust voor gekozen om de hele oost-westas richting Calais als een aaneengesloten geheel te bekijken, in plaats van parking per parking”, aldus Ben Weyts.

  • de parking van Groot-Bijgaarden zal worden opengesteld voor langparkeren
  • de parking van Wetteren zal vanaf vanavond 18:00 zelfs gratis zijn voor chauffeurs die er willen overnachten.
  • de parking van Drongen wordt ‘s nachts gesloten en enkel overdag bewaakt wordt door een privé-firma.
  • op de parking van Jabbeke is er tot de opening van de parking in Westkerke nog nachtbewaking voor veilig langparkeren.
  • de parking van Mannekesvere wordt enkel nog bestemd voor kortparkeren en wordt ’s nachts gesloten.
  • de parking van Westkerke heropent begin mei als een beveiligde plek voor langparkeren.
  • later dit jaar wordt trouwens ook de parking van Kalken, langs de E17, opengesteld voor langparkeren.

Samenspraak met de sector

Dit plan kwam trouwens tot stand in samenspraak met de transportsector. De drie transportfederaties UPTR, TLV en Febetra vinden de sluiting van Drongen en Mannekesvere  een ‘ongelukkige beslissing’, maar vinden  het belangrijk dat de chauffeurs de rijtijdonderbreking (vb. 45 min) nog zullen kunnen blijven nemen op alle parkings. Ze willen snel ook een evaluatie of de totale capaciteit op het terrein zal volstaan : “Mocht de capaciteit toch onvoldoende zijn, zullen sommige chauffeurs ook blijven doorrijden op zoek naar een geschikte parking en zo hun rijtijd overschrijden. In elk geval lost de nachtelijke sluiting van parkings het probleem met transitmigranten helemaal niet op.”

Lees alles over Febetra in onze Transport & Van In Belgium directory!

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!