[OPINIE] Code 95 herfederaliseren!

We zijn vandaag 09/09/2016 gepasseerd en iedere vrachtwagenbestuurder binnen Europa zou degelijk opgeleid moeten zijn. Helaas kunnen we alleen maar vaststellen dat niets minder waar is. Voor ons land zijn deze cijfers zeer bedroevend. Grove tellingen (netto getallen zijn niet beschikbaar) leren dat er ongeveer 75.000 chauffeurs over de code 95 zouden beschikken hoewel er 150.000 vrachtwagenbestuurders zijn. De  conclusie is dus dat 50% van de vrachtwagenbestuurders op onze wegen rondrijden ZONDER code 95. Waar hebben wij dit aan te danken? Initieel was de code 95 bij de totstandkoming een bevoegdheid van FOD Mobiliteit. Deze FOD leidde met een strakke hand de teugel voor de nascholingsinstellingen. Streng maar gerechtvaardigd ontsnapte niets aan het alziend oog. Tot de dag dat de 6e staatshervorming in gang zou moeten schieten. Op die dag ontstaat plots de vraag wie bevoegd is voor de uitoefening van de bevoegdheid. “Ik!”, zegt FOD Mobiliteit bij monde van DG mevr. Indot Martine. “Ik!”, zegt departement-MOW (mobiliteit en openbare werken) Vlaanderen bij monde van SG Dhr. Filip Boelaert. Tja dan wordt het natuurlijk zeer verwarrend… Wat overblijft is een getouwtrek tussen de twee overheden. Onze eigenste eerste minister Michel ging daarom orde op zaken stellen. Op het Overlegcomité van eind oktober 2015 werd beslist dat de FOD Mobiliteit en Vervoer de bevoegdheden met betrekking tot de vakbekwaamheid van beroepschauffeurs zou overdragen vanaf maandag 23 november 2015. Oef, opgelost denkt men dan. Niet echt! Want wat blijkt nu: de Raad van State moet hier nog zijn zeg over doen in een andersluidende rechtspraak. Vandaag zijn we nog steeds aan het wachten, wachten, wachten, wachten, …. De dossiers zijn overgeheveld. Het personeel en de middelen (het geld) niet. Zonder personeel of geld is er geen kennis van dit technisch dossier en zonder kennis geen toezicht, controle of wat dan ook. Dit is een zeer spijtige zaak, dat mag duidelijk zijn! We horen dan ook dat er “speelvogels” op de markt zijn. U wenst te voldoen aan de verplichting dat iedere bestuurder 3 uur rijdende opleiding moet volgen? Geen probleem: u volgt een opleiding “veilig rijden”  waar slechts één instructeur (u leest het goed) met 10 voertuigen gelijktijdig de weg op gaat en op die manier aan de wettelijke verplichting voldoet van 3 uur verplichte rijdende opleiding voor iedere bestuurder. Grappig! De invoering van de EU-richtlijn op de nascholing vakbekwaamheid gebeurde enkel en alleen omwille van de verkeersveiligheid. Iedereen heeft de mond vol hierover, en terecht. Vrachtwagenbestuurders de weg opsturen, ook diegene die niet veel rijden zonder degelijke opleiding in de huidige verkeersituatie, is totaal onverantwoord en levensgevaarlijk. Als er vandaag nog mensen op dergelijke manier rondrijden is dit enkel en alleen de verantwoordelijkheid van onze politiek en overheid. Herfederaliseren die handel! Dat zou een pasklare oplossing kunnen zijn. Terug onder het strenge en alziend oog van FOD Mobiliteit en een strenge interpretatie van de vrijstellingsregels. Kafkaiaanse groeten, Geert Frans

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo