“Open Europese spoormarkt niet voor morgen”

 31/05/2012  Yannick Haesevoets  Contract Logistics
“Open Europese spoormarkt niet voor morgen”

De wetteksten over een verdere vrijmaking van de spoormarkt binnen de EU waarover het Europees Parlement vandaag gedebatteerd heeft, gaan niet ver genoeg voor Philippe De Backer. De liberale Europarlementariër betreurt vooral dat er geen sprake meer is van een strikte juridische scheiding tussen spoorbedrijven en infrastructuurbeheerders. Die loskoppeling is door de lidstaten geschrapt uit het voorstel van de Europese Commissie maar lijkt voor kenners de eenvoudigste manier om de markt open te gooien.

Het debat waaraan De Backer refereert, gaat over de “herziening van het Eerste Spoorpakket”. Dat is een reeks wetten over spoorvervoer die het Europees Parlement hoopt te vereenvoudigen. Tegelijk is het de bedoeling  tijdens deze “recast” meer garanties voor een open spoormarkt in de teksten op te nemen. Geen eenvoudige klus zo blijkt, want de lidstaten beschermen hun historische operatoren tegen nieuwkomers.

Voor echt beterschap kijkt de liberaal al uit naar een vierde spoorpakket dat de Europese Commissie nog in voorbereiding heeft. Maar in afwachting daarvan ziet hij toch een lichtpuntje in de stemming van vandaag. Zo is een bepaling goedgekeurd die de transparantie van de financiële stromen tussen de verschillende bedrijven in holdingmodellen aanpakt. “Een passage die nog niet voldoende strikt is, maar toch al een verbetering lijkt ten opzichte van vorige versies”, aldus de Antwerpenaar.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!