Open data : een schat aan informatie onder de motorkap

Big data en data analytics: in vele sectoren zijn het niet alleen modewoorden, maar zorgt de analyse van gegevens voor belangrijke innovaties en – opgelet: nog een modewoord! – disruptie. Zonder big data geen Uber, zonder data analytics geen gerichte marketing. En in de transportsector? Elke vrachtwagen is een schier onuitputtelijke bron van informatie: locatie, snelheid, brandstofverbruik, uitstoot, remmen en optrekken… Dat is een schat aan informatie onder de motorkap waar elke transporteur zijn eigen manier van werken mee zou kunnen optimaliseren. Om van die data gebruik te kunnen maken, moet ze opengesteld zijn. Transporteurs moeten ze kunnen inkijken én moeten – eventueel via partners – de gegevens kunnen integreren in relevante software voor analyse. We contacteerden de grote merken en vroegen hun naar een stand van zaken.

Toegankelijke data

 Alle constructeurs die ons antwoordden, hebben een eigen telematica-platform en stellen de data van de vrachtwagen via hun eigen systeem ter beschikking aan de eindgebruiker. Of u nu met Volvo Trucks, Scania, MAN, Renault Trucks, Mercedes-Benz of Iveco rijdt: minstens een deel van de vloot is uitgerust met een toegankelijk telematica-systeem. Al dan niet tegen betaling ziet u de gegevens via een web-interface, of er valt wekelijks een rapport in uw mailbox. Bij meerdere merken stelt men gegevens ook in real-time ter beschikking van de chauffeur om hem te wijzen op zijn rijstijl en hoe die ecologischer en veiliger kan. Constructeurs bieden tegen betaling upgrades aan waardoor u over bijkomende gegevens kan beschikken. Maar kan u ook zelf aan de slag met de ruwe gegevens? Kan u via een API – een application programming interface is een reeks afspraken waardoor computerprogramma’s met elkaar kunnen ‘praten’ – zelf met de gegevens aan de slag? Ja, zo blijkt uit onze rondvraag. “Het voordeel van het werken via een API is dat klanten niet meer hoeven te investeren in eigen boordcomputers”, klinkt het bij Scania, het merk dat eerder dit jaar nog Scania One voorstelde. “Scania One vormt een open, niet-merkgebonden ecosysteem voor bestaande en toekomstige diensten van Scania en derden met de veelzijdigheid van een Android-tablet. Scania zal zelf voortdurend nieuwe functies toevoegen, en ook externe ontwikkelaars aanmoedigen nuttige diensten toe te voegen, om zo een ecosysteem op te bouwen voor optimale en efficiënte transportoplossingen.” Ook Volvo Trucks, waar elke Dynafleet-abonnee de data uit het telematicaplatform kan gebruiken, laat toe de gegevens met eigen toepassingen te gaan exploiteren. De constructeur is op dit moment zelfs actief op zoek naar derde partijen die oplossingen voor transporteurs willen ontwikkelen. “Eerder dit jaar organiseerden we hiervoor onze Volvo Trucks Hackathon Challenge. Daarbij werd gedurende 30 uur realtime Dynafleet-data aangeleverd waar de deelnemers oplossingen mee mochten bouwen om de kost van transport beter in kaart te brengen, maar ook bijkomend deze kost omlaag te halen.” Bij Mercedes-Benz FleetBoard is die data ook vrij beschikbaar voor applicaties van derden. “Naast een zeer uitgebreid pakket aan voertuigmanagement gerelateerde diensten biedt FleetBoard ook services aan inzake tachograaf management en een ‘op maat oplossing’ voor alle logistieke vragen die een logistiek dienstverlener zou kunnen hebben”, klinkt het. “Net deze integraties leveren meerwaarde aan beide partijen.” En ook het merk met de ster biedt via het eigen platform ‘FleetBoard App Store’ een open en multifunctionele Android-omgeving die veel mogelijkheden biedt inzake integratie. “Een ander voorbeeld van het gebruik van data is onze nieuwe dienst ‘Uptime 2017’ waar Mercedes-Benz op pro-actieve wijze stilstand en pannes zal opsporen en vermijden om zo de down time van een voertuig tot een minimum te beperken.” Eenzelfde geluid bij MAN, waar men wijst op de mogelijkheid voor constructeurs om hun eigen systeem te ontwikkelen op basis van hun data. Bij Renault Trucks, waar rechtstreekse toegang tot de ruwe data via een API kan als optie bovenop de gewone telematica-toepassingen, zien ze het belang van open data alleen maar toenemen. “Op deze manier komt er zeker een trend in de richting van levering en verkoop van data die door de truck kan worden gegenereerd in plaats van verkoop van een door de constructeur gebonden telematica-toepassing.”

Productiviteit verhogen

“Het doel van de door Scania aangeboden online services is altijd om de productiviteit van het wagenpark te verhogen”, klinkt het overtuigd bij de constructeur uit de VW-stal. De andere constructeurs zitten op dezelfde golflengte en noemen track&trace, bestuurdersevaluatie en proactieve onderhoudsplanning als enkele van de vele toepassingen die mogelijk zijn. “De klant kan afhankelijk van zijn eisen zelf zijn pakketten gaan samenstellen zodat hij enkel de data ziet die hij nodig heeft”, horen we bij MAN. “Daardoor verloopt alles veel efficiënter.” Bij Volvo Trucks verwijst men expliciet naar derden die bovenop de data van de trekker applicaties bouwen, bijvoorbeeld om erg accuraat in kaart te brengen wat de chauffeur deed en hoe lang tanken, laden, lossen… telkens duurde. “Zo wordt deze Dynafleet activiteitendata door Digicreate.be BVBA verwerkt in een op maat gemaakt ERP platform. Waarmee men dan vervolgens realtime chauffeursdata kan opvolgen en kan gebruiken voor de maandelijkse looncalculatie.” En dus is het antwoord op de vraag uit de inleiding duidelijk: ja, ook in de transportsector zal de beschikbaarheid van data leiden tot een hogere productiviteit, en valt het niet uit te sluiten dat big data uiteindelijk ook in deze sector tot disruptie zal leiden.

Via een API – een Application Programming Interface – kan een firma zelf met de gegevens aan de slag.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo