Op bezoek bij…Guy Smet Transport : kleinschaligheid op zijn best

 14/06/2018  Hendrik De Spiegelaere  Economie
Op bezoek bij…Guy Smet Transport : kleinschaligheid op zijn best

Guy Smet zit al sinds zijn 18 jaar achter het stuur. Eerst in het ouderlijk bedrijf, tot hij in 2010 met de firma Guy Smet Transport van start ging. Vandaag telt het bedrijf vier trekkers en heeft hij drie chauffeurs in dienst. Kleinschaligheid op zijn best, met de nadruk op service, dienstbetoon, zorg voor de chauffeurs en een professionele uitstraling.

In zijn jeugdjaren reed Guy Smet in dienst van het bedrijf van zijn vader Willy Smet NV, een bedrijf dat betonklinkers produceerde. Guy verzorgde er de aflevering van betonklinkers bij de klanten. Omwille van de herhaaldelijk voorkomende problemen met de aanvoer van grondstoffen besloot hij die aanvoer in eigen handen te nemen en richtte een transportbedrijf op.

Hij kocht in 2010 een eerste trekker en een bulkoplegger en ging als chauffeur/eigenaar voor zijn vader rijden. Het jaar daarop werd een tweede combinatie aangeschaft, ditmaal een trekker met kipoplegger voor het transport van grind en andere materialen. Omdat ondertussen ook voor derden werd gereden kwam er eind 2011 nog een trekker met bulkoplegger bij.

In 2013 was het tijd voor een vierde combinatie, een trekker met stenenoplegger waarop de zoon van Guy, Tom, ging rijden. Het jaar daarop werd alweer een trekker met bulkoplegger aangeschaft, die nu uitsluitend voor derden ging rijden en niet langer voor Willy Smet. De ervaring was interessant, want toen Willy Smet NV er in 2015 mee ophield, had het bedrijf al een eigen klantenkring opgebouwd. Ook Tom hield er in 2016 mee op en de oudste trekker van het bedrijf werd verkocht.

Toeleggen op de cementindustrie

“Daarmee rijden we vandaag met 4 trekkers, één voor Guy, en de andere voor drie chauffeurs.”, vertelt Marleen De Backer, de partner van Guy, die instaat voor de administratie en planning. “Met vier combinaties zijn de administratie en planning nog goed in de hand te houden en overzichtelijk. Dat is één van de redenen dat we niet meer willen groeien. Bovendien hebben de kinderen geen interesse om het bedrijf later over te nemen, dus voor hen moeten we het ook al niet doen.”

Van de vier trekkers rijdt er één constant in onderaanneming voor Altransport in Ternat. “Dat is voor mij ook al gemakkelijk, want zij doen de planning”, voegt Marleen er aan toe. De andere drie zijn gekoppeld aan een bulkoplegger en rijden met cement voor klanten als Peterson (Maastricht), CCB (Doornik), Holcim (Obourg) en VVM. “Het is mijn taak om de ritten zo in te plannen dat er zo weinig mogelijk leeg gereden wordt. Onze chauffeurs zijn een hele week van huis en slapen in de cabine. Ook dat maakt het mogelijk om zoveel mogelijk lege ritten te vermijden. In het weekend nemen ze hun voertuig mee naar huis. Dat betekent dat we combinaties weinig zien en dus moeten rekenen op de verantwoordelijkheidszin van de chauffeurs. Op dat gebied hebben we het goed getroffen. Net als Guy zelf hechten ze veel belang aan het uitzicht en voorkomen van de wagens en worden ze piekfijn in orde gehouden. Kleine probleempjes worden direct bij de dealer verholpen.”

Onderhoudscontracten

“De cementindustrie is een zeer servicegevoelige sector met strenge eisen voor het uitzicht van het materieel. Overigens niet alleen voor het materieel, onze opdrachtgevers wensen Nederlandstalige, Belgische chauffeurs. Omdat onze chauffeurs de hele week in hun cabine leven, kiezen we steevast voor de ruimste cabines met een volledige uitrusting. We kiezen tevens voor premium merken zoals Volvo en Scania voor hun uitstraling en kwaliteit. Om ze in goede technische staat te houden maken we gebruik van onderhoudscontracten. We zijn veel te klein om zelf een onderhoudswerkplaats in stand te houden. De oudste twee trekkers zijn van 2011 en worden dit jaar vervangen. We rekenen op een diensttijd van circa zeven jaar aan plus minus 120.000 km per jaar. Onder meer rekening houdend met de restwaarde en de kosten worden ze dan vervangen.”

De vloot van Guy Smet Transport bestaat uit drie Volvo FH500 trekkers en één Scania R500 V8. Die trekkers zijn voorzien van een compressor om de lading te lossen. Er zijn twee onderlossers en één kipbulkoplegger, allemaal van Feldbinder.

Veel zelf doen

Afgezien van het onderhoud beheert het kleine bedrijf alle activiteiten op gebied van planning, administratie en boekhouding zelf. “Ik word al flink geholpen omdat ik voor de planning hulp krijg van Altransport en Peterson. Met drie goede chauffeurs in dienst blijft alles overzichtelijk én rendabel. Wij hebben een uitstekend zicht op de kosten en opbrengsten (per trekker, per oplegger, per chauffeur).

Voor de controle van het verbruik gebruiken we tankkaarten en Volvo Dynafleet. De tachografen kan ik van huis uit aflezen met behulp van Orditool, een uitstekend instrument om tevens de loonberekening op te maken. Dat is wel zo gemakkelijk, omdat de chauffeurs niet vaak naar de thuisbasis komen. Onze chauffeurs worden betaald per gepresteerd uur, overbruggingsuren, wachttijden en rusttijden inbegrepen. Met de klanten hebben we vaste afspraken voor het doorrekenen van de kilometerheffing, Maut, Eurovignet en tol. Omdat Guy zelf nog rijdt hebben we bovendien voldoende flexibiliteit. Zo kan het bijvoorbeeld voorkomen dat we in het weekend gevraagd worden voor spoedopdrachten. Dat doet Guy dan zelf.”

Guy Smet in het kort

  • Activiteiten: cementtransport en onderaannemer voor Altransport
  • Bestemmingen: België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg (voor Altransport ook Groot-Brittannië)
  • Bedrijfsleiding: Guy Smet en Marleen De Backer
  • Chauffeurs in dienst: 3
  • Vloot: vier trekkers (3 Volvo FH500, 1 Scania R500) en drie Feldbinder bulkopleggers (2 onderlossers, 1 kipbulkoplegger)
  • Zetel van het bedrijf: Sint-Gillis-Waas

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!