Op bezoek bij Dépannage Choffray : het zware geschut

 17/03/2017  Jean-Michel Lodez  Economie
Op bezoek bij Dépannage Choffray : het zware geschut

Vincent Choffray uit Vielsalm is gespecialiseerd in het depanneren van trucks. Met een tiental medewerkers voert hij ongeveer 400 interventies per jaar uit, zowel in België als in het buitenland. Zijn bedrijf gaat met een buitengewone passie en nauwgezetheid aan de slag en zet daarbij al even opmerkelijk materiaal in.

Het gezin Choffray is echt wel gebeten door het sleep- en depannagevirus. In de jaren ‘90 richtte Vincent Choffray, een voormalig trucker en brandweerman, zijn bedrijf op. Ondertussen werken zijn echtgenote en dochter in het kantoor, terwijl zijn oudste zoon deel uitmaakt van het interventieteam. En de jongste zoon? Die kan haast niet kan wachten tot hij oud genoeg is om dezelfde weg op te gaan. Voor alle duidelijkheid toch: we hebben het niet over een doordeweekse depannagedienst, maar over een depannagedienst voor trucks! En dat is een groot verschil. Gewoon al een blik op het voertuigenpark van Vincent Choffray maakt dat duidelijk: bijzonder krachtige en speciaal uitgeruste voertuigen, mobiele kranen van 30 tot 160 ton en al even indrukwekkend rollend materiaal.

 Zich aan de gebeurtenissen aanpassen

Waarom zoveel materiaal? In tegenstelling tot een personenauto die je met een gewone autotransporter wegvoert, moet je bij een ongeluk met een truck soms een heuse vloot inzetten.

“Als het voertuig gekanteld is of op een moeilijk te bereiken plek terechtgekomen is, moeten we met de depannagewagen ook een van onze kranen meesturen,” legt Vincent Choffray uit. “En omdat trekkers, vrachtwagens of opleggers vaak niet gesleept kunnen worden, moeten ze op een ander voertuig geladen worden. Als bovendien de lading op het wegdek terechtgekomen is, moeten we die recupereren. In dat geval hangt de interventie af van de aard van de goederen, van het feit of die te recupereren zijn of niet, en van de instructies van de verzekering of de overheid. Als dat zo gevraagd wordt, laden we de lading op onze oplegger of in containers en voeren we die weg. We beschikken overigens over een containertruck met afvalgrijper. In combinatie met een trekker die met een kraan van 52 t/m uitgerust is, kan die truck alle containers naar de dichtstbijzijnde parking vervoeren om de plek van het ongeval snel vrij te maken. In een latere fase kunnen de containers dan opgehaald worden.”

Mannen en hun machines

Een enigszins complexe interventie duurt gemakkelijk een halve of zelfs een hele dag. Geschikte medewerkers voor dat soort opdrachten zijn echter niet zo gemakkelijk te vinden. De knepen van het vak leer je immers al doende. Maar omdat trucks almaar complexer worden, is een gedegen bagage toch essentieel om soms maar gewoon een stilstaande truck weer op weg te helpen. De IFAPME (een Waals opleidingsinstituut voor alternerend leren) biedt een goede opleiding tot truckmonteur aan. En elke nieuwe werknemer van Vincent Choffray volgt die opleiding, ook zijn zoon. Niet alleen de kwaliteit van het materiaal, maar ook de efficiënte medewerkers liggen aan de basis van de goede reputatie die het bedrijf bij vervoerders, overheden en andere spelers uit de sector geniet – tot over de grenzen.

“Er zijn duidelijk meer ongevallen dan vroeger,” stelt V. Choffray vast. “Enerzijds doordat er meer voertuigen zijn zodat het risico toeneemt. Anderzijds wil de sector almaar goedkoper werken waardoor ze vaker te maken krijgt met minder goed gekwalificeerde chauffeurs. En sinds de GPS gemeengoed is, moeten we geregeld trucks helpen die zich op onaangepaste wegen of in de bossen vast gereden hebben.”

Do it yourself

Depanneren is echter geen voltijdse bezigheid voor de medewerkers van Vincent Choffray. Omdat elk lid van het team bijzonder veelzijdig is, biedt het bedrijf ook andere diensten aan: de reparatie van trucks, werkzaamheden aan hydraulische systemen, lassen, kraanverhuur. Choffray is bovendien erkend als constructeur waardoor hij zelf de depannagevoertuigen kan bouwen die hij gebruikt.

“We kopen het naakte voertuig en we staan zelf in voor de uitvoering, behalve dan het lakken. Men vraagt ons geregeld om depannagevoertuigen voor andere bedrijven te bouwen, maar daar hebben we de middelen niet voor. Maar zodra we een nieuw depannagevoertuig klaar hebben, verkopen we een oud aan een collega.”

De groei die het bedrijf van Vincent Choffray gekend heeft, is indrukwekkend. Maar Vincent wil nog verder gaan. Vanaf de lente 2017 hoopt hij achter zijn garage een nieuw gebouw te kunnen optrekken. Daar kan hij dan nieuwe kantoren inrichten, de technische keuring van trucks uitvoeren en zijn activiteit als constructeur uitbreiden. Een van zijn plannen bestaat erin om op basis van de nieuwste generatie van Scania een nieuw depannagevoertuig te bouwen. Een 8×4 van 800 pk met een kraan van 80 t/m. Vincent Choffray heeft maar één wens: dat Scania het model zo snel mogelijk op de markt brengt …

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!