Oost-Europa furieus over de ‘voorstellen Bulc’

Te oordelen naar de reacties van de West-Europese vakbonden en beroepsorganisaties, zou je haast gaan denken dat de beroepsorganisaties in Oost-Europa meer dan tevreden zijn met de voorstellen die de (Sloveense) Commissaris Violeta Bulc op tafel heeft gelegd. Terwijl het eigenlijk net omgekeerd is… In Roemenië beschuldigt de UNTRR de West-Europese landen ervan ‘de transporteurs uit het oosten uit de markt te willen wegwerken’ en hun agenda aan de Europese Commissie te hebben opgelegd. Vooral de verplichting om de chauffeurs elke drie weken naar hun land van herkomst te laten terugkeren en het verbod om de lange rust in de cabine door te brengen, maken de Roemenen furieus. En tot nu toe worden ze hierin ook gevolgd door hun Poolse, Tsjechische, Litouwse, Hongaarse en… Portugese collega’s (Portugal organiseert zijn concurrentie immers op zijn eigen manier en met zijn eigen regels, bijvoorbeeld wat de technische controle betreft). In Polen verwacht de ZMPD dat de nieuwe detacheringsregel van de werknemers zal leiden tot niet meer of niet minder dan het faillissement van tal van Poolse transportbedrijven. De organisatie voert hierbij aan dat niet alleen de chauffeurs het minimumloon van het land waarin ze werken, moeten krijgen, maar dat de werkgevers ook de sociale bijdragen en extralegale voordelen van het betrokken land moeten betalen (dit staat niet in de teksten die wij hebben kunnen inkijken, nvdr). De ZMPD besluit daaruit dat de Sloveense Commissaris is gezwicht voor de druk van de populistische Franse en Duitse politici (sic). Kortom, twee dagen nadat de Commissie haar ‘Mobility Package’ heeft voorgesteld, is niemand tevreden. En dat is misschien wel het duidelijkste teken dat het maatregelenpakket evenwichtiger is dan het lijkt…

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo