Ook Zalando’s rol als logistieker voor derden groeit steeds sneller

Net als Amazon en bol.com groeit de modewebshop Zalando steeds sneller als logistieker. Zijn ‘partner programma’ kent een stijgend succes. Nu vertrouwen al vier partners op tien hun logistiek toe aan Zalando Fulfilment Services (ZFS). Die dienst werd nochtans pas in 2017 gelanceerd.

Zalando publiceerde vandaag zijn cijfers voor 2019. Het online platform boekte 8,2 miljard euro bruto-omzet (Gross Merchandise Volume, GMV), een toename met 23,6%. Het telt nu 31 miljoen actieve klanten (+17%) die 145 miljoen bestellingen plaatsten. De partners zijn goed voor 15% van het GMV. Dat zijn modemerken zoals Eastpak, The North Face of Calvin Klein die in eigen naam op het platform verkopen. In 2023/24 moeten ze 40% van het GMV vertegenwoordigen.

Als partner kunnen die merken ook een beroep doen op ZFS. Die zorgt voor het fulfilment, de verzending en de retourlogistiek. Zo’n 40% van de items die in 2019 via het partnerprogramma zijn verkocht, werd verstuurd via ZFS. Zalando verwacht een forse stijging de komende jaren.

Volgens Zalando kan een partner via ZFS 25% op zijn logistieke kosten besparen, dankzij het delen van de magazijnen en de verzendingen. Aan de andere kant kan Zalando, dankzij de grotere volumes die de partners aanbrengen, sneller nieuwe distributiecentra (laten) bouwen en zo dichter bij de klant komen. Het platform beschikt vandaag over 15 fulfilmentcentra in Europa, waarvan vier in aanbouw zijn (onder meer één in de buurt van Rotterdam). Binnenkort komt er een bij in Spanje.

Het beheer van het fulfilment wordt door ZFS verzorgd, maar de operaties niet. Afhankelijk van het DC worden ze toevertrouwd aan logistiekers zoals Fiege, Ingram Micro, DHL Supply Chain of Kuehne+Nagel.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo