Onderhoudscontracten: meer gediversifieerd en flexibeler

 26/04/2016  Claude Yvens  Expertise Center, Fleet Management, Service
Onderhoudscontracten: meer gediversifieerd en flexibeler

Is het interessanter te kiezen voor een onderhoudscontract bij een constructeur of het onderhoud toch intern te beheren? Alhoewel er ongetwijfeld evenveel antwoorden zijn als er transporteurs zijn, is één zaak zeker: de fabrikanten hebben een bijzonder gediversifieerd en flexibel aanbod en zij innoveren om zich aan te passen aan de nieuwe eisen van de transporteurs. Deze contracten omvatten ook altijd een luik preventief onderhoud.

Het aanbod aan onderhoudscontracten van de constructeurs is de afgelopen jaren aanzienlijk veranderd. En blijft veranderen. Het doel hiervan is het beantwoorden aan de nieuwe behoeften van vervoerders. Deze contracten, die flexibeler zijn dan vroeger, willen de transporteur de kans bieden de totale bezitskost (TCO) van zijn wagenpark in de hand te houden, ongeacht zijn activiteiten en de kilometrage van zijn voertuigen. De fabrikanten bieden dan ook meerdere soorten onderhoudscontracten aan, van de meest fundamentele tot de meest complete en ze kunnen allemaal gepersonaliseerd worden.

Zo is er Mercedes-Benz dat 4 types onderhoudscontract aanbiedt en zich opmaakt om er in de lente van 2016 nog twee aan toe te voegen: “De Best Basic biedt een basisonderhoud, terwijl de Extend een garantie-uitbreiding voor de aandrijflijn omvat. De Select is de combinatie van de Best Basic en de Extend. De Complete biedt onderhoud, herstellingen en garantie-uitbreidingen. In de lente van 2016 zullen we daar twee nieuwe contracten aan toevoegen: de Extend Plus, die een uitbreiding van de waarborg voor de aandrijflijn en voor het volledige voertuig toevoegt, en de Select Plus die de Best Basic en Extend Plus contracten combineert.

Bij DAF is het aanbod eveneens bijzonder gediversifieerd: “Via het DAF Multisupport programma bieden wij 6 dekkingen met in oplopende volgorde van het aantal inbegrepen diensten: de Care+, de Warranty Plus Driveline, de Xtra Care, de Warranty Plus Vehicle, de Flex Care en de Full Care. De Care+ dekt het onderhoud, terwijl de Full Care onderhoud, herstellingen van en buiten de aandrijflijn, slijtageherstellingen, ondersteuning bij panne, wettelijke inspecties en andere opties omvat.”

Bij Iveco omvat het Elements programma een breed gamma forfaits/arrangementen en het is gestructureerd rond de 4 elementen: onderhoud, herstellingen van de aandrijflijn, herstellingen van het totale voertuig en herstelling van de slijtage. “Onze contracten bieden een groeiende dekking, die start met de S-Life (onderhoud) en eindigt bij de 3XL-Life, waarin de 4 geciteerde elementen opgenomen zijn. Wij bieden eveneens een brede keuze aan bijkomende dekkingen voor ieder van deze contracten (takelen, batterijen, lampen en zekeringen, banden, enz.).”
contrat-entretien (2)

 

MAN biedt de Comfort, ComfortPlus, ComfortRepair en ComfortSuper contracten met een oplopende dekking. “Het Comfort contract omvat onderhoud & service, verplichte controles, herstellingen te wijten aan slijtage, Mobile24 Service (inclusief behandelingsforfait), takelkosten tot 1.500 euro + BTW en andere bijkomende prestaties.”

Renault Trucks biedt van zijn kant drie grote onderhoudscontracten: “Het Reference contract (onderhoud), het Performance contract (onderhoud, herstelling van de aandrijflijn en depannage wanneer die nodig is) en het Excellence contract (onderhoud, slijtage, herstelling, inspectie, depannages). Per contract zijn andere opties mogelijk (technische keuring, enz.).”

Scania biedt dan weer twee voorname contracten: het ‘onderhoudscontract’ en het ‘Full Service contract’, waarin onder andere de online vlootbeheersdiensten voor iedere nieuwe Scania, Scania Assistance 24/7 en alle herstellingen veroorzaakt door de slijtage door normaal gebruik opgenomen zijn.

Volvo Trucks schuift zijn Gold contract naar voor. “Het dekt alle onderhoud en de herstellingen aan het voertuig en het is uitbreidbaar. Voor de voertuigen van het type FH, FM (en FMX vanaf 2016) omvatten deze contracten eveneens de connectiviteit van het voertuig en onze Uptime belofte, een 100% beschikbaarheidsbelofte. Indien het voertuig zijn activiteiten moet stopzetten door een technisch probleem, zal ons dealernet al het mogelijke doen om het binnen 4 uur op te lossen. Indien we daarin niet slagen, engageert Volvo Trucks zich ertoe om een financiële compensatie te betalen aan de transporteur.”

De onderhoudscontracten zijn niet alleen allemaal modulair, maar ze zijn meestal ook internationaal en steunen op hun dealernet om dezelfde service in meerdere landen aan te bieden.

Preventie: basis van alle contracten

De onderhoudscontracten bevatten bij alle constructeurs een luik preventief onderhoud, dat essentieel is om de TCO te doen dalen en de niet-inzetbaarheid van het voertuig zoveel mogelijk te beperken.

Preventie mag dan al gemeenschappelijk zijn voor alle contracten, de prijs ervan verschilt uiteraard wel en zal proportioneel met het aantal inbegrepen diensten stijgen.
contrat-entretien (1)

Aantal onderhoudscontracten stijgt

Volgens de constructeurs nemen steeds meer Belgische transporteurs een onderhoudscontract. “In 2013 ging 26% van alle verkochte voertuigen gepaard met een onderhoudscontract, in 2014 bedroeg dit aandeel 30% en in 2015 35,5%”, verklaart DAF. “In 2015 hebben wij 53% van onze trekkers met een onderhoudscontract verkocht. In 2014 was dat 41% en in 2013 23%”, voegt Iveco daaraan toe. “Ons percentage voertuigen dat met een onderhoudscontract verkocht wordt is stijgende en bedraagt vandaag 20%”, vervolgt Renault Trucks. Scania laat een stijging van de onderhoudscontracten optekenen.

Volvo Trucks en MAN stelden in de afgelopen jaren veneens een stijging van de verkochte voertuigen met onderhoudscontract vast. De voornaamste redenen hiervoor zijn volgens de constructeurs de complexiteit van de Euro 6-trekkers en het groeiende belang dat klanten hechten aan het doen dalen van de TCO van hun voertuigen en het maximaal beperken van de niet-inzetbaarheid van het voertuig. De voor Belgische transporteurs favoriete duur van de onderhoudscontracten lijkt te liggen tussen 4 en 6 jaar.

 

Iedere transporteur zijn eigen beheer

Iedere vervoerder heeft zijn eigen manier van werken voor het onderhoud. Ziehier 4 voorbeelden van verschillend beheer.

KTO (Izegem)

Trekkers: 12 (KTO N.V.), 28 (KTO Group)

Bakwagens: 26 (KTO N.V.), 69 (KTO Group)

Lichte bedrijfsvoertuigen: 3 (KTO N.V.), 7 (KTO Group)

Aanhangwagens/opleggers: 32 (KTO N.V.), 75 (KTO Group)

“Onderhoud uitbesteed, maar kleine herstellingen intern”

“Wij hebben besloten om het onderhoud van onze voertuigen niet zelf te beheren. Wij bespreken vooraf de tarieven en de beschikbaarheid van iedere dienstverlener (voor de toekenning van de diensten). Alles is gepland, wij weten altijd wie we wanneer moeten aanspreken. Deze manier van werken laat ons toe de onderhoudskosten van de voertuigen te beperken.

Niettegenstaande wij het onderhoud uitbesteden, hebben we toch besloten om kleine herstellingen intern te organiseren. Het doel is om sneller te kunnen ingrijpen voor kleine werkzaamheden aan het voertuig en het niet voor futiliteiten stil te moeten zetten.”

 

Groep Vanderhasselt (Ternat)

Trekkers: 62

Bakwagens: 49

Lichte bedrijfsvoertuigen: 1

Aanhangwagens/opleggers: 71

“Wij kiezen voor goed onderhandelde onderhoudscontacten”

“De technische complexiteit van de nieuwe trekkers, de strengere milieunormen en de groeiende aanwezigheid van elektronica in de voertuigen heeft ons gedwongen te kiezen voor goed onderhandelde onderhoudscontracten. Deze contracten laten ons toe ons te verzekeren van onderhoud van hoge kwaliteit en dus van kwalitatief hoogstaand materieel, terwijl we ons eveneens beschermen tegen onvoorziene uitgaven. De onderhoudskosten zijn proportioneel verdeeld over de gebruiksduur van het voertuig. Deze contracten bieden ons de kans om de TCO van onze vloot correct te controleren.

Voor het getrokken materieel ondertekenen we meestal geen onderhoudscontract. Onze ervaring maakt het mogelijk ons materieel in perfecte staat te houden.”

 

Transaflo (Tubize – Courcelles)

Trekkers: 38

Bakwagens: 22

Trucks: 9 tot 19 t

Lichte bedrijfsvoertuigen: 11 + 5 auto’s

Aanhangwagens/Opleggers: 33

“Ons wagenpark wordt onderhouden in onze werkplaatsen”

“Ons wagenpark wordt onderhouden in onze werkplaatsen. Wij vermijden op die manier extern onderhoud, waarvan we de prijs niet kunnen beheersten en de termijn, waarop het voertuig weer in dienst genomen kan worden, nog minder. Dit onderhoud in eigen huis laat ons toe om de TCO van onze vloot goed in de hand te houden. Onze jaarresultaten bewijzen voor ons dat we op de goede weg zijn.”

 

AJ Veurink (Roeselare)

Trekkers: 34

Bakwagens: 10

Lichte bedrijfsvoertuigen: 0

Aanhangwagens/opleggers: 50

“Wij zijn een transporteur, geen garage”

“Wij besteden alles wat met onderhoud en herstellingen te maken heeft uit aan de verschillende leveranciers. Wij werken met vaste contracten voor ons rollend materieel (onderhoudscontract per kilometer), inclusief de transpalletten en stapelaars. Waarom deze keuze? Wij zijn een transportbedrijf, geen garage. Deze taken uitbesteden is voor ons de best denkbare oplossing, te meer daar de service van deze dienstverleners super is en hun servicecenters dichtbij ons bedrijf gelegen zijn. Een keer per kwartaal ontmoeten wij hen om te praten over de evolutie van onze vloot. Deze ontmoetingen maken het mogelijk om onze samenwerking voortdurend te verbeteren.”

Contrats d’entretien: plus diversifiés et flexibles

Onderhoudscontracten: meer gediversifieerd en flexibeler

 

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!