Transportmanagement.be

Nissan NV400 : praktisch en gebruiksvriendelijk

 13/01/2012  Claude Yvens  Expertise Center
Nissan NV400 : praktisch en gebruiksvriendelijk

Het gamma lichte bedrijfsvoertuigen van Nissan is uitgebouwd met de nieuwe NV400, die de Interstar moet vervangen. Kenmerkend zijn een compleet nieuwe look, het comfort en gebruiksvriendelijkheid en de nieuwe (Euro 5) motor.

De NV400 werd ontwikkeld in samenwerking met Renault, dat op dezelfde basis als de nieuwe Master heeft voorgesteld. Het uiterlijk van de NV400 is een creatie van het Nissan Design Europe center zelf. Dankzij de opvallende snuit is de NV400 duidelijk te onderscheiden van de concurrenten. Het design bestaat uit een eigen motorkap, voorvleugels, koplampen, radiatorrooster en voorbumper. Persoonlijk vinden we het design geslaagd. De NV400 ziet er potent uit.

Compleet gamma

Met drie motorversies, totaalgewichten van 2,8 tot 3,5 ton, de keuze tussen voor- en achterwielaandrijving, drie wielbasisversies, vier verschillende lengtes en drie verschillende hoogtes vormt de NV400 een gamma op zich. De bestelwagens bieden laadvolumes van 8 tot 17 m3. Naast de gesloten bestelwagens biedt Nissan tevens combi uitvoeringen, chassis-cabines, chassis met dubbele cabine en af fabriek zelfs lichte vrachtwagens met gesloten opbouw, kipbak of laadbak met laadklep.

De versies met voorwielaandrijving mikken door hun lagere eigengewicht en lager frame op bedrijven die vooral streven naar een laag brandstofverbruik en hoog laadvermogen en laadvolume. De uitvoeringen met achterwielaandrijving zijn door de hogere asbelasting meer geschikt voor zwaardere toepassingen.

Voor de aandrijving zorgt een 2,3-liter Renault 16-kleppenmotor met naar keuze 100 pk (285 Nm koppel), 125 pk (310 Nm koppel) en 150 pk (350 Nm). De motoren voldoen aan de Euro 5 norm en kregen langere onderhoudsintervallen (tot 40.000 km of om de twee jaar). De TCO van de nieuwe NV400 ligt lager dan de Interstar door lagere onderhoudskosten en minder verbruik., vult Sebastien Danvel, algemeen marketingmanager LVC nog aan.

Nissan heeft tevens heel wat aandacht besteed aan het comfortniveau met extra binnenruimte en heel wat interessante extra als een intelligente sleutel, automatische airconditioning, automatische lichten en ruitenwissers, dagrijlichten, parkeersensoren, snelheidsregeling met snelheidsbegrenzer, boordcomputer, Bleutooth connectiviteit voor GSM´s en een USB en iPod aansluiting via het soundsysteem.

In optie levert Nissan ook Nissan Connect by TomTom.
Bij een eerste kennismaking viel de NV400 goed mee. Het is een gemakkelijk te rijden bestelwagen met het comfort en de prestaties van een personenwagen.

Ambitieuze plannen

De afdeling lichte bedrijfsvoertuigen van Nissan (LCV) heeft forse plannen voor de komende jaren. Wereldwijd ziet Nissan immers een vooruitgang van het marktaandeel. LCV maakt wereldwijd 20% uit van de global business van het concern. In 2010 werden meer dan 840.000 voertuigen gebouwd en dat moeten er tegen 2017 meer dan één miljoen worden. In de komende drie jaar wil Nissan overigens ook de verkoop in Europa verdubbelen van 50.000 naar 100.000 voertuigen.
Hiervoor steunt Nissan op een programma met zeven modellen. De nieuwe NV400 moet daarbij goed zijn voor ongeveer één derde van de verkoop.

Document PDF