Nieuwe Mercedes Actros: zonder spiegels en semi-autonoom

 06/09/2018  Claude Yvens  Trucks
Nieuwe Mercedes Actros: zonder spiegels en semi-autonoom

Zeven jaar na zijn lancering heeft de Mercedes-Benz Actros een bescheiden gedaanteverwisseling ondergaan. Toch zijn er twee technologische ingrepen waardoor de Actros een gigantische stap vooruit heeft gezet: het is de eerste in serie geproduceerde vrachtwagen waarbij de spiegels vervangen worden door camera’s en het is de eerste semi-autonome vrachtwagen op de Europese markt.

 Aan de buitenkant verschilt de cabine van de Actros MP4 2.0 nauwelijks van zijn voorganger. Het zit hem in de details met andere woorden: een nieuwe zonneklep, het gebruik van LED-lichtjes in de koplampen en enkele aerodynamische aanpassingen, waardoor de luchtweerstand nog beter geworden is. De belangrijkste vernieuwing is dat er geen spiegels meer terug te vinden zijn aan de zijkant. Hun functie wordt overgenomen door camera’s! De enige spiegels die zijn overgebleven zijn de twee dodehoekspiegels. De beelden van de camera’s worden weergegeven op twee 15”-schermen die verwerkt zijn in de A-stijl aan de binnenkant van de cabine. De zogenaamde MirrorCam biedt een bijkomend voordeel als het voertuig in moeilijke omstandigheden achteruit moet rijden. Volgens Mercedes-Benz is er nog een extra troef: de camera’s zijn ook geschikt om pogingen tot brandstof- en ladingdiefstal in de kiem te smoren!

Mochten de klanten toch willen vasthouden aan de klassieke spiegels op hun nieuwe Actros, dan is dit – in optie – perfect mogelijk. De camera’s op de Actros kunnen bovendien ingewisseld worden voor spiegels in het geval het voertuig op de tweedehandsmarkt wordt aangeboden of wanneer hij verkocht wordt op markten waar het gebruik van camera’s nog niet gehomologeerd is.

Active Drive Assist

De nieuwe Actros is ook in staat om zelf te rijden op bepaalde trajecten. Dankzij het Active Drive Assist-systeem is dit dus de eerste zelfrijdende vrachtwagen van niveau 2, waar de chauffeur op bepaalde momenten het stuur en de pedalen kan loslaten aan om het even welke snelheid. Situaties waarin waar het deels geautomatiseerd rijden met de Active Drive Assist de bestuurder kan ondersteunen, zijn rechte straten, lichte bochten, druk verkeer en stop-and-go-verkeer op de snelweg.

De Active Drive Assist maakt ook gebruik van de nieuwe Servotwin-stuurinrichting met elektrohydraulische ondersteuning.

Door gebruik te maken van de nieuwe generatie van het Active Brake Assist-noodremsysteem, heeft de remcapaciteit van de nieuwe Actros een extra boost gekregen. De ABA5 combineert de informatie van de radars en de on board camera’s om nog beter in te schatten op welk moment het noodremsysteem moet geactiveerd worden. Het systeem werd verfijnd om vooral voetgangers en andere zwakke weggebruikers te detecteren.

Verder beschikt de nieuwe Actros over een nieuwe elektronische parkeerrem en over een verkeersbordenassistent­ die de bestuurder helpt om zich aan de verkeersregels ­te houden. Het systeem werkt truckspecifiek en kan snelheidsbeperkingen, inhaalverboden en waarschuwingsborden opmerken. En tenslotte is er een nieuwe aanhangwagenstabilisering voor opleggers en aanhangwagens. In kritieke situaties remt het systeem de trekker en de aanhangwagen preventief af en stabiliseert het zo de ­voertuigcombinatie.

Nieuw intuïtief dashboard

De nieuwe Actros wordt voor het overige gekenmerkt door het dashboard dat is opgebouwd rond twee interactieve en configureerbare schermen. Alle functies kunnen voortaan bediend worden via het stuur of via de twee schermen die net zo gebruiksvriendelijk zijn als een tablet. De apps die de chauffeurs gebruiken, kunnen nu ook bediend worden via het tweede scherm. Mercedes-Benz rekent erop dat chauffeurs nu nog gemakkelijker hun weg zullen vinden naar de diverse functies van de Fleetboard-app.

Nog eens 5% minder brandstof?

Door het wegvallen van de spiegels is de aerodynamica van de nieuwe Actros er flink op vooruitgegaan, maar de Duitse ingenieurs hebben ook de werking van de Predictive Cruise Control onder handen genomen. Met name op secundaire wegen wordt er voortaan overgeschakeld op nauwkeuriger kaartmateriaal. In tegenstelling tot vroeger, wordt er nu wel rekening gehouden met rotondes bijvoorbeeld. Mercedes-Benz voert bovendien een nieuwe en nieuwe achterasverhouding van i = 2,412 in. Het geheel van deze verbeteringen sterkt het Duitse merk in haar overtuiging dat het brandstofverbruik met 3% zal verminderen op autosnelwegen en met 5% op het onderliggende wegennetwerk.

 

Lees alles over Mercedes-Benz in onze Transport & Van In Belgium directory!

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!