Nieuwe digitale tachograaf : geen minuut verliezen

 01/02/2012  Claude Yvens  Expertise Center, Fleet Management
Nieuwe digitale tachograaf : geen minuut verliezen

In oktober 2011 zijn de laatste wijzigingen van de Europese reglementering voor het gebruik van chronotachografen van kracht geworden. Het grootste en alom verwachte nieuws is zeker de befaamde “ondeelbare minuut”. En de winst op het terrein is duidelijk. De “retrofit” is meer en meer in trek…

Er waren nogal wat problemen met de eerste generatie chronotachografen, meer bepaald met de befaamde ondeelbare minuut. Elke begonnen minuut (meer dan 5 s) werd geboekt in de betrokken activiteit. Wat nogal problemen veroorzaakte in de ononderbroken en dagelijkse rijtijden.

Gedaan met de ondeelbare minuut

In de distributie, een sector met veel stilstanden, kon de schade oplopen tot 45 minuten per dag. Op vraag van de UPTR is zelfs een extreem geval vastgesteld door een deurwaarder. Die was meegegaan met een chauffeur en heeft een rijtijd van 3 u 47 en 41 seconden vastgesteld… Waar de tachograaf er 5 u 41 seconden had geregistreerd.

De gebruikers zullen dan ook blij zijn met de invoer van concrete verbeteringen van die tweede generatie: oplossing voor de ondeelbare minuut (langere potentiële rijtijd), controle van het dagelijks beschikbaar totaal, automatische overgang naar rust als de wielen niet meer draaien, verkenning door het toestel van de 15 + 30 minuten als reglementaire pauze (reglement 2007), gemakkelijkere handbediende toegang en tot slot (voor veel mensen niet onbelangrijk) een snellere oplading van de gegevens.
Voortaan zal de volledige minuut gelijkgesteld worden met de langste ononderbroken activiteit tijdens die minuut. Concreet: 10 seconden rijden + 50 seconden rust = 1 minuut rust… en 15 seconden rijden + 25 seconden rust = eveneens de rust.

Naast de nieuwe af fabriek ingebouwde vernieuwingen kan je de tachografen, althans de oudere modellen, ook veranderen. De erkende werkplaatsen kregen veel vragen van de transporteurs. Bij Phelect (zie kader) zijn al meer dan 1.000 toestellen geïnstalleerd, tot grote tevredenheid van de gebruikers.

Daarbovenop omvat de nieuwe reglementering ook een oplossing voor het probleem van de kwaadaardige chauffeurs, die magneten gebruiken om de juiste registrering van het numeriek toestel te verhinderen. Vanaf oktober 2012 zal de informatie van de snelheidssensor (met behulp van een tweede snelheidsbron) vergeleken moeten worden. Een andere maatregel wordt de opsporing van magneten op de snelheidssensor. Dat moet een einde maken aan de valse concurrentie voor de bedrijven die de wet wel respecteren.

Minder boetes, meer productiviteit

Volgens Hubert Pinckaers (Phelect) staat de nieuwe generatie borg voor de verwachte veranderingen, dus ook voor de minuut. De transporteurs zeggen ons inderdaad dat de daadwerkelijke winst dikwijls groter is dan de geschatte 45 minuten! De investering zal heel vlug rendabel zijn, niet alleen dankzij het kleiner aantal boetes, maar ook door een verhoging van de productiviteit der voertuigen.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!