Naar een echte revolutie in het wegvervoer

 18/11/2014  Claude Yvens  Expertise Center

Tien jaar geleden, op 1 mei 2004, traden tien nieuwe landen toe tot de Europese Unie. Het luidde meteen de meest radicale verandering op het vlak van het internationale vervoer in. Tot op dat moment waren vervoerders uit de Benelux de kampioenen in het Europese vervoer. Vandaag is de situatie echter helemaal anders. Polen, gevolgd door andere landen van het oude Oostblok, heeft onze landen verdreven aan de kop van het internationale peloton. De cabotage, gewaardeerd in de jaren 90, houdt vandaag alle soorten gevaar in. Het waren dus inderdaad radicale veranderingen.

Maar wat er nu aan zit te komen, belooft nog radicaler te worden. Daimler stelde begin juli de ‘Mercedes-Benz Future Truck 2025’ voor met tussen alle andere innovaties (zie het artikel in dit nummer en op onze site www.truck-business.com), de ‘Highway Pilot’. Het gaat hier om een volledig autonoom voertuig, dat zichzelf bestuurt op de autosnelweg. Met andere woorden zonder ook maar één interventie door de chauffeur! Dat is pas een radicale verandering, want ze zal een revolutie in de rol van de chauffeur teweegbrengen.

Mercedes mikt niet op het verdwijnen van de chauffeur, maar het wil de monotone taken tijdens lange ritten vervangen door andere interessantere bezigheden. De chauffeur zal zijn voertuig met de ondersteuning van heel wat software nog altijd besturen tot aan de autosnelweg, want pas vanaf daar zal de truck zonder enige menselijke inbreng kunnen rijden en kan de chauffeur zich wijden aan andere prioriteiten, zoals contacten met de thuisbasis of de klanten…, werken op zijn tablet of rusten. Het systeem waarschuwt hem erg vroeg wanneer hij opnieuw de controle over het voertuig moet overnemen. Bekijk de video, het oogt indrukwekkend!

Vandaar dat de constructeur aanbeveelt om de chauffeur om te dopen tot een ‘transportmanager’. Vandaag is het vinden van een gemotiveerde en professionele chauffeur een moeilijke opdracht, maar het nieuwe beroep van ‘ transportmanager’ zal aantrekkelijker zijn en ervoor zorgen dat meer mensen zich geroepen voelen.
Technologisch werkt een autonoom voertuig, dat verbonden is met andere voertuigen (V2V) of met de infrastructuur (V2I), vandaag al. De demonstratie van Mercedes is adembenemend. Uiteraard zullen de gebruikte  (en nog komende) technologieën verder worden ontwikkeld en het mogelijk maken om het aantal verkeersongevallen spectaculair te doen dalen.
Het enige wat nog nodig is, is een fundamentele verandering, namelijk die van de mentaliteit. Enerzijds voorziet de Conventie van Wenen uit 1968 over het wegverkeer nog altijd dat de bestuurder op ieder moment en onder alle omstandigheden de controle over het stuur van zijn voertuig moet hebben. Een eerste verandering laat het automatisch functioneren bij een snelheid tot 10 km/u toe, waardoor het automatisch parkeren en de stop & go al mogelijk werd.

50 jaar geleden durfde niemand te denken dat een voertuig zich zou kunnen verplaatsen zonder menselijke inbreng, maar enkele maanden geleden stelde Google zijn Google Car voor, die eveneens volledig autonoom rijdt. De snelle vooruitgang, de permanente innovatie, de mogelijkheden van IT… het gaat allemaal bijzonder snel. En 2025 is morgen! U zei ‘verandering’? Laten we het eenvoudigweg ‘revolutie’ noemen!

Document PDF

Tagged With: revolutiewegvervoer

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!