Mobiliteitspack: het Parlement laat de voorstellen nogmaals door de Europese Commissie bestuderen

 05/07/2018  Claude Yvens  Wetgeving
Mobiliteitspack: het Parlement laat de voorstellen nogmaals door de Europese Commissie bestuderen

Gisteren moesten de Europese afgevaardigden zich uitspreken over een aantal maatregelen die de regels van het economische en sociale spel in het Europese wegtransport grondig zullen veranderen. Ze hebben de voorgestelde wijzigingen aan de hervorming van het ‘Mobliteitspack’ verworpen en hebben die teruggestuurd naar de Transportcommissie om ze opnieuw te laten onderzoeken.

Het hele Parlement heeft de wijzigingsvoorstellen voor het bijwerken van de regels over de rusttijden van de chauffeurs, de cabotage en de detachering van de chauffeurs afgekeurd. Die uitslag bevestigt het resultaat van 14 juni en betekent een nederlaag voor wie het Parlement had opgeroepen om ‘voor’ te stemmen. We hebben het dan over de Europese verladersfederatie (European Shippers’ Council) en de Oost-Europese landen.

In het andere kamp hadden de vakbonden (foto) eergisteren nog opgeroepen om tegen te stemmen, omdat ze vonden dat het om een slecht compromis ging dat sociale dumping aanmoedigt en de verkeersveiligheid in het gevaar brengt. De voorbije dagen hadden de Belgische transportfederaties zich niet expliciet uitgesproken, in tegenstelling tot hun Nederlandse tegenhanger TLN, die de Nederlandse parlementsleden had gevraagd een tekst die de cabotage nog meer zou liberaliseren en zo de competitiviteit van het Nederlandse wegtransport zou tenietdoen, niet goed te keuren.

De eerste Belgische federatie die heeft gereageerd, was TLV. In een tweet betreurde ze het resultaat van de stemming in het Parlement gisteren, omdat ze vond dat de aangepaste tekst de Belgische transportbedrijven kon beschermen en dat de status quo eerder een stap achteruit dan vooruit betekent. De vakbonden daarentegen zijn blij dat de stemming alle wijzigingen aan de rij- en rusttijden verwerpt.