Minister Weyts geeft les over dode hoek

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) stond vandaag zelf voor de klas in basisschool ’t Kofschip in Duffel om de leerlingen te wijzen op het gevaar van de dodehoek. Daarmee gaf de minister het startschot voor de nieuwe jaargang van Veilig op Weg, een campagne van Transport & Logistiek Vlaanderen (TLV) waarmee de beroepsorganisatie jaarlijks meer dan 8.000 kinderen bereikt. De leerlingen van het derde leerjaar van basisschool ’t Kofschip in Duffel kregen eerst een filmpje te zien waarin acteur en vrachtwagenchauffeur Marijn Devalck vier tips geeft om als fietser of voetganger een dodehoekongeval te vermijden. “Want verkeersveiligheid is niet enkel de zaak van vrachtwagenchauffeurs maar ook van de andere weggebruikers zoals kwetsbare kinderen”, zei Weyts. Na het filmpje kregen de kinderen enkele vragen voorgeschoteld om te checken of ze vier tips hadden onthouden. Nieuwe oplegger Daarna trok de hele klas naar buiten rond de trekker en de nieuwe oplegger waarmee TLV van school naar school trekt. Om beurt konden de kinderen in de cabine achter het stuur plaats nemen om te ervaren hoe de dode hoek fietsers en voetgangers onzichtbaar maakt voor de chauffeur. “Door hen zelf in de cabine te laten kruipen en hun klasgenootjes rond de vrachtwagen op te stellen, kunnen ze merken wat een chauffeur niet kan zien”, zei Weyts. TLV trekt met Veilig op Weg al 17 jaar door Vlaanderen. De afgelopen zeventien jaar bereikte TLV zo 134.928 leerlingen in 1.838 scholen. Gemiddeld krijgen jaarlijks zo’n 8.000 kinderen dodehoekles in 150 tot 200 scholen. Ieder jaar neemt dat aantal nog toe: vorig schooljaar waren het er 8.620. Behalve Vlaanderen werken ook steeds meer lokale gemeentebesturen, politiezones en scholen samen met TLV aan meer verkeersveiligheid voor jonge weggebruikers. Transportbedrijven stellen daarvoor dan vrachtwagens ter beschikking.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo