Mercedes Sprinter : een wagen om mee te praten

“Hey Baas! Wie is mijn volgende klant?” Dat zegt een chauffeur in de nieuwe Sprinter als hij wil communiceren met het bedrijf. Geen gedoe met heen en weer telefoneren of stoppen langs de weg om te weten waar hij naar toe moet. Het MBUX-multimediasysteem zet de gesproken boodschap van de chauffeur om in een tekstbericht dat naar het bedrijf gaat. De vlootbeheerder stuurt dan rechtstreeks het navigatiesysteem aan om de Sprinter naar de volgende klant te leiden. In de binnenstad van Amsterdam zie je veel bestelbusjes. Geen toeval dus dat Mercedes ons naar de hoofdstad van Nederland haalde om ons te laten kennis maken met een voertuig dat zich thuis voelt in de stad. Maar voor we de weg op gaan tonen de Duitsers ons hoe het MBUX (Mercedes Benz User eXperience) werkt. Via dat multimediasysteem staat de vlootmanager rechtstreeks in verbinding met de voertuigen en de chauffeurs. De vlootbeheerder kan zo online ritten toewijzen of voertuiginformatie opvragen. Al die connectiviteitsservices zijn gegroepeerd in Mercedes Pro Connect met verscheidene pakketten op maat van de klant. Het ene pakket focust vooral op de maximale inzetbaarheid van het voertuig door de onderhoudsbeurten optimaal te plannen, een ander geeft informatie over de rijstijl van de bestuurders, nog een ander maakt de communicatie tussen de chauffeurs en de vlootmanagers eenvoudiger. Tot het einde van dit jaar is Mercedes Pro Connect in België gratis. Maar MBUX kan nog veel meer. Als je zegt dat je honger hebt, zoekt het systeem een eetgelegenheid, als je zegt dat je te weinig brandstof hebt, zoekt MBUX een tankstation voor je en als je naar een klant wil, zeg je zijn naam en wijst het navigatiesysteem je de weg. MBUX werkt heel intuïtief en onthoudt commando’s. In plaats van met de stem kan je het systeem ook bedienen met de rechterknop op het stuurwiel of met het touchscreen. Op de korte kennismaking in Amsterdam was het niet mogelijk om de MBUX volledig onder de knie te krijgen maar het systeem lijkt ons zeker handig voor chauffeurs die voortdurend met het bedrijf moeten communiceren. Voorwielaandrijving Met al die connectiviteit zouden we nog vergeten dat de nieuwe Sprinter nog steeds een bestelwagen is die door een motor wordt voortbewogen. Voorlopig gaat het nog om verbrandingsmotoren, want de elektrisch aangedreven eSprinter komt er pas volgend jaar. Maar ook op het vlak van de aandrijving is er een grote nieuwigheid. Vanaf nu kan je de Sprinter niet enkel krijgen met achterwiel- en vierwielaandrijving, voor het eerst komt hij met voorwielaandrijving en dat is een versie die zeker voor koeriersbedrijven aantrekkelijk is. De voorwielaangedreven versie kan niet enkel 50 kg meer lading meenemen, door het ontbreken van een achterbrug is de laaddrempel 80 mm lager en is in- en uitstappen makkelijker. Dit model is er in drie gewichtsklassen tussen 3 en 4,1 ton met een wielbasis van 3.259 of 3.924 mm. Voor de achterwielaangedreven Sprinter zijn er vijf wielbasissen van 3.250 tot en met 4.325 mm met carrosserielengtes van 5.267 tot en met 7.367 mm en een maximaal gewicht van 3 tot en met 5,5 ton. Als 3,5 ton bestelwagen is de Sprinter tussen de 2.360 en 2.831 mm hoog. V6 Voor de voorwielaangedreven versies ontwikkelde Mercedes twee nieuwe transmissies: een handgeschakelde zesbak en een negentrapsautomaat met koppelomvormer. Ook voor de Sprinters die via de achterwielen of de vier wielen worden voortbewogen is er zowel een handgeschakelde zesbak als een automaat. Hier gaat het om de 7G-Tronic Plus, een automaat met zeven gangen. Voor de motorisatie kan je kiezen uit drie vermogens van de 2,1 liter viercilinder (114, 143 of 163 pk) of voor de 3 liter V6 turbodiesel (190 pk). Wat zeggen die cijfers op de weg? In Amsterdam konden we drie versies testen. De 319 CDI (190 pk) met de 7G-Tronic Plus, de handgeschakelde 314 CDI (143 pk) – beide met achterwielaandrijving – en met de handgeschakelde 314 CDI (143 pk) met voorwielaandrijving. Op het filegevoelig traject van Amsterdam via Leiden naar Rotterdam en terug was de automaat een zegen, zeker omdat die was uitgerust met de actieve afstandsassistent Distronic die automatisch afstand houdt tot zijn voorganger en de wagen ook zelf stopt. Voor wie veel kilometers maalt, is dit zeker de betere keuze. Maar ook de handbak valt mee omdat die vlot en zacht schakelt. Zowel de 2,1 liter (143 pk) als de 3 liter (190 pk) hebben voldoende kracht om vlot mee te kunnen in het drukke verkeer van de Randstad. Camera Binnenin is de nieuwe Sprinter comfortabel. Het lawaai binnenin is goed gedempt en het MBUX-multimediasysteem dat uit de nieuwe A-Klasse werd overgenomen – 7 of 10,25 duim scherm – geeft je het gevoel dat je in een personenwagen zit. De bedieningen staan waar je ze verwacht. Omdat bestelwagens gemiddeld zeven keer vaker betrokken zijn bij ongevallen in de stad dan personenwagens rustte Mercedes de nieuwe Sprinter standaard uit met tal van veiligheidssystemen zoals Attention Assist, een regensensor waarbij niet enkel de ruitenwissers maar ook de ruitensproeiers geactiveerd worden, een pech- en noodoproepsysteem, een bandenspanningscontrolesysteem, een dodehoekassistent met Rear Cross Traffic Assistant & Exit Warning en een zijwindassistent. Daarnaast zijn er nog opties als een actieve remassistent of een actieve spoorassistent. Een veiligheidsoptie die we zeker wisten te waarderen is het parking-pakket met de 360 graden-camera. Vier camera’s geven de chauffeur een overzichtsbeeld van wat er zich rond en achter zijn voertuig bevindt en dat verhoogt de veiligheid uiteraard. Zo moesten we bij een bloemenkweker een pakket ophalen net op het moment dat er een bus met Belgische toeristen was aangekomen. Veilig achteruitrijden is geen probleem want met de camera kan je perfect zien wie of wat zich achter de Sprinter bevindt. De hulplijnen op het beeldscherm maken manoeuvreren tegen een laadkade kinderspel. De nieuwe Sprinter kan nu al worden besteld en staat vanaf 8 juni bij de Mercedes-Benz Van ProCenters. De goedkoopste Sprinter kost 20.990 euro zonder btw.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo