Mercedes eActros brengt versnellingsbakbehuizingen naar Gaggenau

 18/02/2019  Erik Roosens  Trucks
Mercedes eActros brengt versnellingsbakbehuizingen naar Gaggenau

Logistik Schmitt gaat een volledig elektrische Mercedes-Benz eActros inzetten om iedere dag versnellingsbakbehuizingen te vervoeren naar de Mercedes-vrachtwagenfabriek in Gaggenau. De eActros zal dagelijks 168 kilometer afleggen en 12 uur worden ingezet.

Tien exemplaren van de Mercedes-Benz eActros (18 en 25 ton) worden sinds juni 2018 getest door twintig klanten. “De voertuigen legden 30.000 testkilometers af en daaruit blijkt dat een actieradius van 200 kilometer in de praktijk realistisch is”, zegt Stefan Buchner, directeur Mercedes-Benz Trucks.

De eActros van 25 ton die nu wordt ingezet, zal versnellingsbakbehuizingen vervoeren van Ötigheim naar de Mercedes-Benz fabriek in Gaggenau. De bakwagen zal 12 ton vervoeren en twaalf uur per dag rijden. De batterijen worden opgeladen met een mobiel laadstation terwijl de truck geladen of gelost wordt. Het gaat om een traject van 7 kilometer en de truck zal iedere dag 168 kilometer afleggen.

De aandrijving gebeurt door twee elektromotoren van elk 126 kW (2 x 485 Nm). Die worden gevoed door 11 batterijpakketten (lithium-ion), samen goed voor 240kWh.

Trekker eActros

In een volgende testfase zal Mercedes een eActros trekker inzetten, ook op batterijen. Later komt er nog een vergelijkende test met een elektrische truck die zijn stroom neemt van een bovenleiding. Maar voor die test op de eWayBW moeten eerst de bovenleidingen nog worden aangebracht.

Lees alles over Mercedes-Benz in onze Transport & Van In Belgium directory!

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!