Mercedes-Benz V220 CDI First class reizen voor zes

 03/09/2015  Claude Yvens  Economie
Mercedes-Benz V220 CDI First class reizen voor zes

De V-Klasse is bij Mercedes-Benz nog altijd de overtreffende trap van de Vito, waarmee hij zijn structuur deelt. Ofschoon er ook een Vito Tourer bestaat die heel comfortabel reizen toestaat is een model uit de V-Klasse toch de overtreffende trap. We namen er ééntje mee op een trip naar Engeland met zes personen aan boord.

We kregen van de importeur een V220 CDI ter beschikking in een prachtig obsidiaan zwart. De V was uitgerust met 3-zits comfortbanken op de eerste en tweede rij, waardoor we dus met zessen over alle plaats konden beschikken. Belangrijk was ook dat er nog meer dan voldoende ruimte over was voor de bagage, inclusief opklaptafeltje en enkel opklapzeteltjes. De bagageruimte meet ongeveer 1030 liter.

 

Onberispelijke afwerking

 

De afwerking van de V220 is in alle opzichten onberispelijk. Men waant zich werkelijk in een limousine van de hogere klasse. De verschillen schuilen in de hogere zitpositie en de extra plaatsruimte voor chauffeur en passagiers. Overigens kan men opteren voor uitvoeringen met zes, zeven of acht zitplaatsen en diverse uitvoeringen en uitrusting. Tot de extra uitrusting van onze V220 hoorden de metaallak, een sport-pakket voor het interieur, zetelverwarming voor de beide voorste zitplaatsen en automatische klimaatregeling achteraan.

Chauffeur en bijrijder kunnen door de wijd openende deuren en een lage instap eenvoudig hun plaats bereiken. Met twee schuifdeuren en gemakkelijk om te klappen zitbanken is de toegankelijkheid tot alle plaatsen voorbeeldig. Dankzij de zwartlederen afwerking, mooie chroomaccentjes en dikke tapijten heeft men in het interieur direct een luxueus gevoel.

Extra lof nog voor de chauffeursplaats met een zeer correcte ergonomie, groot instelbereik en een goede afleesbaarheid en bereikbaarheid van alle instrumenten en bedieningsknoppen/hendels.

 

Sportief/zuinig

 

De V220 CDI heeft in het vooronder een zijdezachte 2,1-liter zescilinder dieselmotor die de achterwielen aandrijft. Met 163 pk en 380 Nm koppel komt men niets tekort. Vooral in het relatief lage motorbereik van 1200 tot 2400 o/m blinkt de motor uit in soepelheid. Fel doortrekken in de versnellingen is niet nodig, ondanks een uitstekende zesversnellingsbak met goed geplaatste pook. Indien gewenst kan men menig personenwagen het nakijken geven bij het optrekken of qua topsnelheid (circa 195 km/u), maar dat is minder gepast bij het luxueus rijden dat wij vooropstaan. Met een wat ingehouden maar toch vlotte rijstijl kwamen wij op een traject van zowat 1500 km aan een doorsnee verbruik van 6,99 l/100 km. Verbluffend voor een wagen die leeg toch al in de buurt komt van 2490 kg en dan nog met zes personen en bagage aan boord.

 

V220 CDI in het kort

 

Lengte, breedte, hoogte: 5140 mm, 1930 mm, 1940 mm

Wielbasis: 3200 mm

Motor: OM 651 Euro 6; 120 kW (163 pk) bij 3800 o/m en 380 Nm van 1400 tot 2400 o/m.

Versnellingsbak: TGS 380 zes versnellingen

Testverbruik: 6,99 l/100 km

Onderstel: onafhankelijke wielophanging rondom

 

 

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!