Mercedes-Benz stelt Concept F-CELL Sprinter voor

De nieuwe Concept F-CELL Sprinter prototype combineert brandstofceltechniek en een elektrische aandrijflijn met accu in de vorm van een plug-in hybride. Volgens Daimler kan de brandstofcel een alternatief vormen voor conventionele aandrijfvormen of voor elektrische ritten voor kortere afstanden.  In deze prototype met achterwielaandrijving worden de drie waterstoftanks in het frame geïntegreerd en wordt de brandstofcel in de voorzijde en het achterste gedeelte van het voertuig geplaatst. Dit zorgt volgens Daimler voor een relatief laag systeemgewicht, met een oog op opbouw- en conversiemogelijkheden. Daarom zou deze camper-versie snel gevolgd kunnen worden door andere varianten voor meer zakelijke toepasisngen. De drie tanks bieden samen ruimte aan 4,4 kilo waterstof, goed voor een actieradius van circa 300 kilometer. Als er een grotere actieradius nodig is, kan de waterstoftank die is geïntegreerd in het frame van de auto worden aangevuld met een extra tank aan de achterzijde van het voertuig. In deze samenstelling wordt de actieradius vergroot naar ruim 500 km. Naast waterstof kan ook elektriciteit worden gebruikt om ‘bij te tanken’. Dit vergroot de actieradius met maximaal 30 km. Het samenspel tussen de accu en brandstofcelaandrijving resulteert in een elektrisch vermogen van circa 165 kW en een koppel van 350 Nm.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo