Mercedes-Benz onthult zijn CASE-strategie

Na de goede commerciële resultaten die het in 2017 behaalde, wil Mercedes-Benz Belux in 2018 zijn netwerk opnieuw definiëren en nieuwe diensten invoeren. Dit alles is perfect afgestemd op de nieuwe CASE-mantra van de Daimlergroep (CASE staat voor Connected, Automated, Shared & Electric). Vorig jaar groeide de algemene verkoop en vergrootte Mercedes-Benz in België zijn marktaandeel zowel bij de nieuwe en tweedehandsvoertuigen als bij de dienstverlening. De commerciële structuur is sindsdien verfijnd met twee commerciële directeurs (Jelle De Clercq voor de wagenparken en Christophe Siccard voor de Retail), terwijl op 1 april een nieuwe verantwoordelijke voor de dienst na verkoop wordt benoemd. Het netwerk wordt verder geherstructureerd rond een kleiner aantal distributiecontracten enerzijds (van 22 naar 10 in slechts enkele jaren tijd) en via een aantal belangrijke aankopen anderzijds (Kalscheuer door Car Avenue, Auto Terminus door Vereenooghe, MB Gent en MB Aalst door Anders Hedin en MB Luxembourg door Merbag). Volgens Peter Brock (Managing Director MB Trucks) zouden de komende weken nog meer van dit soort mededelingen moeten volgen. Brock is van mening dat die snelle transformatie van het netwerk onontbeerlijk is, omdat vier grote trends de rol van verkopers en technici de komende maanden fundamenteel zullen laten evolueren. Die trends zijn door de groep Daimler in het letterwoord CASE vervat:

  • C voor Connected, wat we vandaag bijvoorbeeld al bij de preventieve onderhoudsdienst Uptime en in de diverse FleetBoard-diensten terugzien. Maar morgen komen daar nog nieuwe connectiviteitsmogelijkheden bij: tussen de trucks, andere voertuigen en de infrastructuur;
  • A voor Automated. Daimler denkt hierbij niet alleen aan het geautomatiseerd rijden (een domein waarop de techniek vandaag op punt staat en nog slechts wacht op een aangepaste wetgeving… en een bepaalde vorm van sociale aanvaarding), maar ook aan de manier waarop zelfrijdende voertuigen de logistieke organisaties zullen veranderen;
  • S voor Shared. Daimler verwacht dat de manieren om voertuigen te bezitten, fundamenteel zullen veranderen en dat het delen van transportmiddelen de norm zal worden;
  • E voor Electric. Mercedes-Benz heeft laten weten dat zijn eActros binnenkort uitkomt. Op het vlak van alternatieve aandrijvingen is de strategie van de constructeur inmiddels duidelijk: in afwachting van de algemene verspreiding van brandstofcellen (rond 2025) zal het zich vooral op de ontwikkeling van de elektriciteit toespitsen. En intussen vergeet Mercedes-Benz de dieselmotor natuurlijk niet. Aardgas zal Mercedes-Benz echter alleen overwegen als tijdelijke oplossing en als er genoeg vraag naar komt.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo