Mercedes-Benz Arocs: een ster in de bouw

 01/09/2015  Claude Yvens  Economie, Expertise Center, Trucks & Trailers
Mercedes-Benz Arocs: een ster in de bouw

Door de Arocs uit te brengen naast de nieuwe Actros zorgde Mercedes-Benz voor een duidelijke segmentering. De Arocs pakt daarbij alles op zich wat bouwvoertuigen betreft, van een 4×2 tot een 8×8. In een steengroeve nabij Rochefort konden we kennis maken met het complete gamma en de nieuwe sterke punten, de inschakelbare voorwielaandrijving HAD en de Turbo-Retarder-Koppeling.

Het Arocs gamma biedt een zeer grote verscheidenheid aan modellen, om nauwkeurig in te kunnen spelen op de sterk uiteenlopende eisen van klanten in deze sector. Dat leidt tot een enorm programma. Een aantal componenten deelt de Arocs met de Actros. Dat levert onder meer de comfortabele cabines op met alle luxe van een langeafstandsvoertuig. Daarnaast kreeg de Arocs een eigen gezicht met een stoere grille.

HAD Hydraulic Auxiliary Drive

Met de Arocs introduceerde Mercedes-Benz een systeem van inschakelbare voorwielaandrijving om een voertuig zonder aandrijving op alle wielen toch uitstekende terreineigenschappen te bezorgen. Gaan de aandrijfwielen slippen, dan kan een extra voorwielaandrijving ingeschakeld worden. HAD is beschikbaar voor de Arocs, Actros en Antos met 10,7- en 12,8-liter motoren.

Het systeem van Mercedes-Benz werkt met wielnaafmotoren en een hoge druk pomp, aangedreven door het motorblok. Opmerkelijk is dat de hydraulica volledig onafhankelijk werkt van de besturing, wat bij de andere merken niet het geval is. Het systeem is al rijdend in te schakelen en wordt automatisch weer uitgeschakeld vanaf 27 km/u en opnieuw ingeschakeld als de snelheid onder de 15 km/u zakt.

Het grote voordeel is het verschil in gewicht (350 tot 500 kg) ten opzichte van een voertuig met aandrijving op alle wielen. Bovendien is een vrachtwagen of trekker met HAD 8 tot 11,5 % zuiniger dan een truck met aandrijving op alle wielen.

Tijdens de praktijktesten bleek het systeem een schitterende hulp voor moeilijke situaties en werd de besturing inderdaad nooit in problemen gebracht.

TRK Turbo-Retarder-Koppeling

De TRK kenden we al van de SLT zwaar transport trekkers van het merk. Op een kipper zorgt deze specifieke combinatie van retarder en koppeling voor minder slijtage aan remmen en koppeling, minder brandstofverbruik, een verhoogd rijcomfort en een hogere restwaarde. Men kan in ongeveer alle omstandigheden (vooral bergop) moeiteloos in een hogere versnelling vertrekken.

Bovendien biedt het systeem ongekende mogelijkheden om het voertuig enkel met het gaspedaal op een helling stil te houden, zelfs gecontroleerd achteruit te laten rijden en opnieuw te vertrekken én dat met volle belading. Een gewone koppeling is dan al lang opgebrand en zelfs een koppelomvormer zou oververhit raken. TRK is beschikbaar op de Arocs, Actros en Antos met 12,8- en 15,6-liter motoren in de versies 6×4, 6×6, 8×4, 8×6 en 8×8.

Arocs – samengevat

> 60 varianten: trekkers, kippers, betonmixers, chassis-cabines

> 16 vermogensniveaus van 175 kW (238 pk) tot 460 kW (625 pk)

> 13 veiligheidssystemen

> Zeven cabines in veertien versies (2300 en 2500 mm breedte)

> Loader (lichtgewicht) en Grounder (extreme belasting) versies

 

Mercedes-Benz Arocs – Une étoile dans la construction

Mercedes-Benz Arocs – Een ster in de bouw