Mercedes-Benz Actros met MirrorCam: de truck zonder spiegels

 08/08/2019  Erik Roosens  Expertise Center, Trucks & Trailers
Mercedes-Benz Actros met MirrorCam: de truck zonder spiegels

De Mercedes-Benz Actros is de eerste serietruck die standaard geleverd wordt zonder buitenspiegels. Rijden met de MirrorCam (letterlijk: spiegelcamera) went snel omdat de twee grote schermen op de A-stijlen veel meer tonen dan wat je in de buitenspiegels ziet.

Met de MirrorCam, de Active Drive Assist, de Predictive Powertrain Control voor regionale wegen en de Active Brake Assist 5 zet het merk met de ster een grote stap naar autonoom rijden. Maar zover zijn we nog niet. Voorlopig blijven het assistentiesystemen die het werk van de vrachtwagenchauffeur verlichten en de verkeersveiligheid doen toenemen.

De nieuwe Actros valt onmiddellijk op door de camera’s aan weerszijden van de cabine die de hoofd- en groothoekspiegels vervangen. ‘Vervangen’ horen de ontwerpers niet graag omdat de MirrorCam meer doet dan wat de spiegels deden. Zo hoef je de camera’s en de schermen niet af te stellen als je achter het stuur plaatsneemt. De camera neemt de optimale positie in en de schermen tonen vanuit elke gezichtshoek altijd het volledige beeld. Nog een troef: het verdwijnen van de buitenspiegels verhoogt de zichtbaarheid voor de chauffeur en verbetert de luchtweerstand van de vrachtwagen wat dan weer zorgt voor een brandstofbesparing van 1,5%. De trottoir- en de frontspiegel zijn wel behouden.

Sideguard Assist

Op de heenrit konden we de weg op met de Actros 1845 LS StreamSpace aangedreven door de OM 471 (12,8 liter zescilinder). Op de schermen van de MirrorCam toont een lijn het einde van de oplegger, andere lijnen de afstand tot de achterliggers. Bij het inhalen hoef je dus niet meer te wachten op het lichtsignaal van een collega om rechts in te voegen. Als je te vlug naar rechts wil gaan, licht een rode driehoek op en klinkt een waarschuwingssignaal van de Sideguard Assist (afslagassistent), die nu geïntegreerd is in het scherm van de MirrorCam.

Bij het doorrijden van een tolstation is het wennen zonder buitenspiegels maar verder biedt de MirrorCam niets dan voordelen. Vooral omdat het beeld in de bocht meedraait en je altijd de zone naast de oplegger blijft zien. Ook in tunnels heb je een beter, helderder zicht dan met een spiegel. De kans op schade is minder groot omdat de camera’s niet zo ver van de cabine uitsteken als spiegels. Als de camera toch moet worden vervangen, zijn de kosten niet hoger dan voor het vervangen van een buitenspiegel.

Active Drive Assist

We konden ook de Active Drive Assist uitproberen, die de truck met stuurbewegingen op het juiste spoor houdt. Dat gebeurt met een camera op de rijstrookmarkeringen langs beide kanten van de weg. Ook als de bestuurder de Active Drive Assist deactiveert, blijft de werking van de actieve spoorgeleiding behouden. Dreigt het voertuig ongewild zijn rijstrook te verlaten, dan grijpt de actieve spoorgeleiding in en brengt die het voertuig zelfstandig weer in het goede spoor. Daarbij maakt de Active Drive Assist gebruik van de nieuwe, elektrisch bekrachtigde stuurinrichting.

Wanneer de nieuwe Actros te dicht een voorligger nadert, dan wordt dat ook op het scherm weergegeven terwijl de Active Drive Assist de truck zelfstandig afremt. Wanneer er opnieuw genoeg afstand tot de voorligger is, accelereert het systeem het voertuig weer tot de ingestelde snelheid. In de file is er ook de stop-and-go-functie.

De Active Drive Assist is nog geen copiloot die het stuur overneemt maar een assistent die de stuurcorrecties doet om het voertuig binnen de lijnen te doen rijden. Als die lijnen verdwijnen, doven het blauwe stuurwiel en de blauwe rijstrookmarkeringen op de centrale display en wordt de chauffeur aangemaand het sturen over te nemen. Als chauffeur moet je dus waakzaam en alert blijven.

Manoeuvreren wordt makkelijker

De Actros is nu uitgerust met een elektrische stuurbekrachtiging die de stuurkracht verhoogt wanneer dat nodig is. In combinatie met de MirrorCam maakt dat manoeuvreren makkelijker. Je kan op de schermen van de MirrorCam vooraf een lijn instellen om het einde van de oplegger – of de vrachtwagen – aan te geven. Zo wordt tot op de centimeter precies manoeuvreren nog eenvoudiger.

Predictive Powertrain Control

Voor het laatste stuk koos Mercedes een bochtige weg om de Predictive Powertrain Control (PPC) voor regionale wegen aan de tand te voelen. Dit intelligente cruisecontrol- en transmissieregelsysteem kiest zelf de snelheid die het voertuig aankan in bochten en in afdalingen.

Je kiest een snelheid – bijvoorbeeld 60 km/u. Als chauffeur zie je op het scherm tot welke snelheid het voertuig zal afremmen voor het de bocht ingaat. Voor een haarspeldbocht is dat bijvoorbeeld 30 km/u, voor een andere bocht 55 km/u. De PPC schakelt zelf terug en gebruikt de motorrem en de retarder om de trekker-oplegger op de juiste snelheid te brengen.

Voor de terugrit stapten we in de Actros 1848 LS GigaSpace. Op de regionale wegen stelden we de PPC in op 70 km/u. Als we een bocht naderden verscheen bijvoorbeeld op de display dat de Actros over 140 meter de bocht naar rechts zou nemen tegen 54 km/u. Het voertuig begint dan te rollen om de bocht aan de juiste snelheid te nemen. Het is als chauffeur wat wennen om de teugels uit handen te geven maar ook dit assistentiesysteem helpt hem of haar bij zijn werk.

(Her)bekijk onze reportage voor Transport & Van.TV 42 :

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!