Medtech: Clustereffect uitspelen

 21/03/2016  Claude Yvens  Logistics

In het Nederlandse Zuid-Limburg zijn een 35-tal bedrijven actief in de logistiek van medische technologie die willen samenwerken rond de gezamenlijke training en bekendheid op de arbeidsmarkt.

Medtronic, Boston Scientific en Abbott zijn de grote namen van specialisten in medische technologie die zich in het Nederlandse Zuid-Limburg hebben gevestigd. Samen met de kleinere organisaties zijn ze er uitgegroeid tot een cluster van 35-tal bedrijven. Binnen de overlegstructuur Limburg Economic Development (LED- zie kader) hebben ze elkaar getroffen en spreken er over initiatieven om gemeenschappelijke problemen op te lossen.  “De groep binnen LED waar wij bij zijn aangesloten heeft nu de naam Medtech en we hebben allen te kampen met een logistieke arbeidsmarkt die snel vergrijst en waar een tekort heerst aan goed opgeleide jonge mensen. Daar komt nog bij dat we als bedrijven ook moeten inspelen op seizoensgebonden pieken en dalen,” zegt Sikko Zoer, vice president EMEA & customer care & supply chain van Medtronic. De bedrijven werken hieraan nu individueel met trainingen en opleidingen in de eigen organisatie vaak met de steun van externe specialisten. “We zoeken intussen verder naar een pragmatische oplossing waarbij we bepaalde onderdelen van die opleiding gemeenschappelijk kunnen maken voor alle bedrijven in het cluster,” zegt Bas Lilipaly, director Supply Chain van Medtronic. Bekendheid op de arbeidsmarkt is hierbij ook een belangrijke factor: het is volgens de Medtech groep onder de beroepsbevolking in de regio nog niet genoeg bekend hoe omvangrijk, boeiend en uitdagend deze sector is. Dat is echter wel van belang om de juiste medewerkers aan te trekken en te behouden, ook bij toekomstige groei.

Slimme logistiek. De uitdagingen op het vlak van transport zijn zeker even groot. Alle fabrikanten van medische toestellen weten dat hun klanten – de ziekenhuizen – er genoeg van hebben dat ze elke dag leveringen moeten ontvangen van een groot aantal verschillende leveranciers. “Bij onze klanten heerst een verlangen naar minder leveringen. En dat moet kunnen. Binnen Europa bestaat ons klantenbestand uit een 1800 verschillende ziekenhuizen. We moeten deze proberen ‘klantvriendelijk’ te beleveren. Dus slimme logistiek, op tijd aanleveren, minder restmaterialen. Dat zijn enkele van de uitdagingen waar we ons nu als bedrijf ook op richten,” zegt Bas Lilipaly.

 

LED

LED is een samenwerkingsverband tussen bedrijfsleven, overheid en onderwijs en heeft als doel het realiseren van het Brainport2020- programma in Zuid-Limburg. Brainport2020 leidt er toe dat Zuidoost-Nederland aansluiting vindt bij de wereldtop-10 van toptechnologische regio’s en heeft voor Zuid-Limburg als gevolg: 17.000 extra banen, 8,5 miljard euro extra bijdrage aan de BV Nederland, en het vrijwel uitbannen van werkloosheid.

Peter Ooms

(Foto: Medtech is het grootste bedrijf uit de groep van bedrijven met activiteiten in de sector van de medische toestellen.)

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!