Master van Renault Trucks aan de tand gevoeld

Testritten zijn voor journalisten als een stuk chocolade voor kinderen. En al zeker wanneer de testvoertuigen helemaal op het lijf geschreven zijn. Neem dat gerust letterlijk, want Renault Trucks pakt uit met een “100% service op maat”-pakket. Dat pluizen we graag voor u uit. Stel u voor: u bent op zoek naar een bestelwagen die net iets anders is dan de rest. Wel, dan past deze Renault Trucks Master mogelijk in het rijtje. Want Renault Trucks pakt uit met een 100% service op maat. Dat wil zeggen dat Renault Trucks de mogelijkheden samen met de klant uitdenkt om ervoor te zorgen dat de bedrijfswagen aangepast is aan de werkzaamheden. De lange openingsuren van de concessiehouders zijn één van de servicemogelijkheden waarmee Renault Trucks naar buiten komt. Ook de zaterdagservice mag uniek genoemd worden.

Veelzijdig

Met zijn opvallende bestickering springt deze testwagen natuurlijk onmiddellijk in het oog. De tekening op het testvoertuig geldt dan misschien wel als een marketingstunt, toch benadrukt het ook de veelzijdigheid van het voertuig. Want als we wat beter gaan kijken, blijkt deze Renault heel wat slimmigheden in petto te hebben, waardoor hij zich op sommige vlakken kan onderscheiden van zijn concullega’s. Iedereen zal beamen dat de Master een leuk ogend model is. Hij is niet te groot, niet te klein. En bovendien ziet de grille er nog goed uit ook! Wat ons meteen opviel bij het open van de deuren waren de tankkleppen aan beide zijden van het voertuig: links eentje voor diesel en rechts één voor AdBlue. Dit is interessant om vergissingen tegen te gaan. Daarenboven wordt diefstal van de brandstof volledig vermeden doordat de deuren eerst geopend moeten worden. Het tanken van Adblue vraagt wel wat parkeerwerk, want nadat u getankt heeft aan de dieselpomp, moet u de wagen helemaal draaien, tenminste als u aan dezelfde pomp blijft tanken. Gelukkig moet er slechts om de 22.000 km Adblue getankt worden, waardoor deze opmerking verwaarloosbaar is. Ook nog even vermelden dat Renault Trucks een heuse specialist genoemd mag worden wat betreft Adblue, want het is al sinds 2009 actief bezig met deze brandstof om diesel schoner te maken.

Verbruik in eco-modus

We schotelden onze Master op zijn eerste werkdag meteen een rit voor van Herent (kantoor Transportmedia) naar La Louvière. Een ideale gelegenheid om een aantal specifieke testen uit te voeren, zoals het rijgedrag en werkelijke verbruik. Beginnen doen we met het verbruik want we uit de test bleek dat de Master relatief zuinig is in eco-modus, zonder te veel aan rijcomfort te verliezen. Met een gemiddelde snelheid van 55,4 km/uur en een totale afstand van 76 km scoort de Renault een gemiddeld verbruik in eco-modus van 8,0 liter/100 km. Dit in onbeladen toestand en zonder files. Zetten we de eco-modus af en doen we hetzelfde traject terug, verbruiken we +0,2 liter/100 km meer. Het stereotiep dat de Master een grootverbruiker is ten opzichte van zijn concullega’s is bij deze dus de kop ingedrukt.

Grote draaicirkel

Qua rijgedrag hebben we weinig op te merken. De Master rijdt comfortabel en beschikt over voldoende vermogen. Minpuntje is wel de, naar ons gevoel, te grote draaicirkel. Als we naar het interieur kijken zijn we wel uiterst positief. De Master heeft in de cabine veel handige opbergvakken. Als je de leuning naar beneden klapt, vindt u een draaibaar laptop-platform. Ideaal te gebruiken als mini-kantoortje. Verder zijn alle functionaliteiten in orde, zoals bijvoorbeeld de stuurbediening. Enkel de bediening van de boordcomputer is omslachtig en te ingewikkeld. Ten slotte gaan we nog even naar de laadruimte. Want ook hier hebben we enkel lovende woorden. Te beginnen met het lage eigengewicht van de Master. Het laadvolume van de wagen is niet per se hoger dan de concurrentie, maar wel het laadvermogen.  Bovendien is de laadruimte netjes afgewerkt met degelijke materialen (hout), inclusief een zeer kwalitatieve LED-belichting.

Ons gevoel

Renault Trucks komt naar buiten met de quote: “100% service op maat”, wij zeggen: “Een 100% geslaagde testrit”. Het rijgedrag van de Master is zeer degelijk, de afwerking van de materialen is professioneel en dat met een aankoopprijs die niet spectaculair hoog is – de prijzen op de onlineshop van Renault Trucks starten rond 20.000 euro excl. BTW. Verder kunnen we ons zeer positief uitlaten over het verbruik, dat in realistische omstandigheden lager lag dan verwacht. Afsluiten doen we met de opbergvakken die handig ingedeeld zijn. Twee minpunten: een grote draaicirkel en een boordcomputer die te complex is.

De Master in een notendop

Een jaar geleden kwam Renault Trucks naar buiten met de vernieuwde Master met een Euro 6-motor met vermogens van 110 tot 170 pk. Het gamma omvat modellen van 2.800 tot 4.500 kg MTM. De nieuwe Euro 6 doet beroep op een SCR-katalysator (selective catalytic reduction). In combinatie met een Adblue®-injectie in de uitlaatgassen maakt het SCR-systeem het mogelijk om de vervuilende uitstoot gevoelig terug te dringen. Het Adblue®-reservoir van de Renault Master heeft een inhoud van 22 liter en gaat tot 12.000 kilometer mee. Dit Master-gamma geniet een dubbele homologatie (Euro 6 Light Duty en Heavy Duty), zodat hij ook zware koetswerken met lift kan torsen. Renault Trucks levert ook af fabriek afgewerkte opbouwkoetswerken: plateau, boxbody en kipbak. Renault Trucks biedt bovendien ‘versiepakketten’ die zich richten op de gebruikers van het voertuig en die hen helpen bij hun werk. Voorbeelden daarvan zijn het Vision-pakket, met opties die de zichtbaarheid ten goede komen, en het ‘High comfort’-pakket, dat het comfort naar een hoger niveau tilt.

De plus- en minanalyse

+

Rijgedrag Verbruik rond 8 liter/100 km in realistische omstandigheden Opbergruimtes zoals een mini-kantoor Tankkleppen in deuren

Grote draaicirkel Boordcomputer

Uit de test bleek dat de Master relatief zuinig is in eco-modus, zonder te veel aan rijcomfort te verliezen.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo