MAN Truck & Bus houdt stand in 2015

 18/03/2016  TransportMedia  Economie, Trucks, Nieuwsbrief
MAN Truck & Bus houdt stand in 2015

2015 was geen gemakkelijk jaar voor de groep MAN. De markt voor commerciële voertuigen buiten Europa had het moeilijk, vooral dan in Brazilië, en de situatie van het segment voor Power Engineering blijft gespannen. Resultaten: een zakencijfer dat met 4% tot 13,7 miljard euro is gedaald, bestellingen die met 6% tot 14,4 miljard euro terugvallen en een aanzienlijke daling van de operationele rentabiliteit (die op 0,7% komt te liggen).

De MAN Truck & Bus-afdeling heeft haar positie op de belangrijkste markten wel kunnen handhaven en zowel haar zaken- als verkoopcijfer is gestegen. De constructeur legt een omzet van 9 miljard euro voor en zijn binnenkomende bestellingen zijn met 9% toegenomen. Als we naar het aantal voertuigen kijken, is de verkoop met 8% tot 79.222 stuks gegroeid. MAN Latin America daarentegen, zag zijn verkoop per stuk halveren tot 24.472 voertuigen.

De constructeur heeft ook een toekomstig groeiplan opgesteld dat de competitiviteit op lange termijn van MAN Truck & Bus moet verbeteren. Het plan houdt een reorganisatie in van de truckproductie en een stroomlijning van het bestuur.

We herinneren eraan dat de Raad van toezicht van Volkswagen AG de oprichting van Volkswagen Truck & Bus heeft goedgekeurd. Hiervoor gaan MAN Truck & Bus, MAN Latin America en Scania nauwer samenwerken terwijl ze tegelijk hun eigen identiteit en de integrale operationele verantwoordelijkheid behouden. Doel: door hun krachten te bundelen willen ze samen jaarlijks een operationele langetermijnwinst van zo’n 650 miljoen euro behalen. Rekening houdend met de lange levensduur van die commerciële voertuigen, schat de constructeur zo’n 10 tot 15 jaar nodig te hebben om tot een volledige synergie te komen.

Voor 2016 zouden de genomen maatregelen volgens MAN de operationele winst en de operationele rentabiliteit van het ene op het andere jaar substantieel moeten verhogen.

Ontvangt u onze wekelijkse nieuwsbrief nog niet? Schrijf je dan hier in!